Abstract:
هدف این مقاله ارائه ی شناخت از میزان گرایش جوانان نسبت به استفاده از وسایل نوین ارتباطی بخصوص گرایش به استفاده از اینترنت در میان جوانان استان چهار محال و بختیاری و نیز ارائه ی تحلیل علی از عوامل موثر بر چنین گرایشی می باشد. نتایج این مقاله برگرفته از تحقیقی پیمایشی در سال 86-1385 شمسی درباره میزان گرایش جوانان استان نسبت به استفاده از این رسانه می باشد. جامعه آماری این مطالعه را جوانان 15 تا 25 ساله ی جامعه ی شهری این استان که در زمان مطالعه به اینترنت دسترسی داشته اند تشکیل میدهد. حجم نمونه نیز برابر با 381 نفر است و پاسخگویان به روش تصادفی انتخاب شده اند. نتایج مقدماتی حاکی از آن است که جوانان استان علاقه مند به استفاده از اینترنت با اهداف متفاوت می باشند و عوامل متفاوت ساختاری و غیر ساختاری بر گرایش آنان تاثیرگذار بوده است. شناخت این عوامل کمک می کند تا برنامه ریزی در استان بر اساس نیازهای جوانان به رسانه های جدید انجام پذیرد.
The main objective of this paper is to provide knowledge about the tendency of the youth in one of the remote provinces of Iran (Charmahal va Bakhtiari) regarding new media use with a special reference to their tendency towards internet use. This analysis will also engage in a causal analysis of the factors involved in explanation of this tendency. The results of this paper comes from a survey research project that was launched in 1385-1386 Iranian Calendar (2006-2007) regarding internet use among the young population of the province. The statistical population of this research includes the young population of the province provided their age falls between the range of 15 to 25 and that their place of residence is located in urban centers and who internet users were at the time of this study. The sample size based on a random sampling method amounted to 381. The primary results indicate that various objectives drives the Charmahali youth to use internet and that structural and no-structural factors are involved to drive the Charmahali youth to use internet. This type of knowledge has several contributions including adding up to the previous knowledge on patterns of internet use in Iran. Most importantly the results contribute to regional planning regarding organizing leisure time for the province’s young population and how their needs towards using new media should be met.
Machine summary:
"همچنین بر اساس آزمون های آماری بین متغیرهای « وضعیت تاهل ، جنسیت ، رشته تحصیلی ، ساعات کار با اینترنت ، مدت زمان آشنایی با اینترنت ، زمان آخرین بار استفاده از اینترنت ، میزان هزینه هفتگی اختصاص یافته برای اینترنت ، سایت ها و موضوعات مورد استفاده از اینترنت ، وجود کامپیوتر در منزل کاربران ، ساعات کار با اینترنت در یک شبانه روز، رضایت کاربران از خدمات اینترنتی ، خصوصیات مجازی محیط چت با گرایش جوانان نسبت به استفاده از وسیله نوین ارتباطی اینترنت رابطه معناداری وجود دارد (٥˹/>p).
مسئله اینترنت و جوانان : چالشهای استفاده از اینترنت در استان چهارمحال و بختیاری با این شناخت که در بین کاربران اینترنت ، جوانان بیشترین استفاده را با اهداف (آموزشی ، تفریحی و سـر گرمی ) از آن دارند اما از یک طرف کمبود ظرفیتها و زیرساختهای لازم جهت ایجاد و راه اندازی اینترنت در استان همچون پائین بودن شـهرهای تحت پوشش اینترنت (۱۶مورد)، تعداد مشترکین ip خصوصی (۱۲مورد)، تعداد مشترکین ip دولتی (۱۴مورد)، ضـریب نفـوذ تلفن (۲۵درصد)، ضریب نفوذ اینترنت (۵ /۱۰ درصد) و دیگر شاخص ها به عنوان یک چالش اساسی مد نظر قرار دارد و توسعه پایدار استان را که در عصر حاضر بر محور دانایی قرار دارد و رکن اساسی این دانایی داشتن اطلاعات و ارتباطات اسـت و نمـاد ایـن دانایی در استفاده از وسیله نوین ارتباطی اینترنت قلمداد می گردد را با مشکل مواجه کرده است ."