Abstract:
این مقاله بر اساس برخی از نتایج یک طرح پژوهشی و به منظور پاسخ به این پرسش طراحی شده است که رسانه های پیشرفته و کارتلهای رسانهای علاوه بر آگهی، فروش خبر و عکس از چه روش دیگری برای درآمدزایی استفاده میکنند؟ به نظر ما این رسانه ها نخست آنکه همانند شرکتهای تجاری عمل می کنند و دو دیگر آنکه، رفتار رسانه ای خود را بر مبنای مدلهای رسانه ای تجاری توسعه می دهند و به همین دلیل هم بدنبال توسعه روشها جدید درآمدزایی اند. این مقاله، همچنین به این پرسش پاسخ می دهد که چه عاملی سبب میشود که خبرنگاران رسانههایی مانند بی.بی.سی، سی.ان.ان، رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و مانند اینها از تخصصها و ویژگیهای برجستهای نسبت به دیگران برخوردار باشند؟ از دیگر پرسشهای پژوهشی این تحقیق این است که چه تفاوتی میان کلاسهای آموزش روزنامهنگاری، مدرسان و منابع آموزشی کشورمان با اروپا و آمریکا وجود دارد؟ علاوه بر این، شیوههای جدید کسب درآمد از راه فروش محتوا، برونسپاری امر آموزش به هابهای بزرگ آموزشی و رسانهای و تبدیل شدن آموزش رسانهای به صنعتی نرمافزاری در اقتصاد رسانهای از جمله موضوعاتی اند که در این مقاله به آنها پرداخته میشود. علاوه بر بیان تفاوتهای موجود در شیوههای آموزش روزنامهنگاری میان مراکز رسانهای غربی و کشور ما پیشنهاداتی هم که برآمده از نتایج تجربی این پژوهش است برای بهبود امر آموزش و درآمدزایی در رسانههای داخلی ارایه میشود. آنچه که این مقاله بهمنزله نتیجه به آن میپردازد نشان از آن دارد که رسانههای بزرگ و اقتصادی جهان که در اینجا ما آنها را به عنوان کارتلهای رسانه ای ـ اقتصادی دسته بندی کرده ایم، شیوههای جدیدی را برای کسب درآمد انتخاب کرده و علاوه بر استفاده از آگهیهای تجاری و رپورتاژهای خبری از این شیوههای جدید نیز سود می برند. از آن جمله می توان به «فروش محتوای آموزشی» اشاره کرد که در رسانههایی مانند رویترز، بی.بی.سی، تامسون، خبرگزاری فرانسه و مانند آن، استفاده می شود. این شیوه در سالهای اخیر که امر آموزش و روزنامهنگاری حرفهای اهمیتی دوچندان برای رسانهها پیدا کرده است درآمدهای هنگفت میلیون دلاری را نصیب این گونه رسانهها کرده است.
This paper is the result of a research project that was done on a sample of international media agencies which are involved in Journalism as well as in commercial activities. In this regard، the first question that we will be dealing with، here، is how these media cartels get involved in commercial activities for revenue purposes، in addition to their normal money-making activities that mainly is done through selling news، photos and commercial advertising? The second question deals with the issue of factors involved in making skills performed by reporters of BBC، CNN، Reuters، French News Agency، Associated Press to be precedent over skills performed by reporters of less famous media agencies. We will also examine the comparative educations between European and American schools of Journalism and that of Iranian counterparts. The objective of this comparison is to understand what are missing in the process of educating reporters and journalists in Iran so we can come of with solutions to mend the Iranian media economic system for a better and more effective journalism in Iran. The findings indicate that the media cartels use new modes of money-making alongside the traditional modes of commercial advertisements and infotainment. The new modes of educational contents are in fact the new ways of money-making that are used to increase their revenue. This has led them to be more significant not only because of their media activities but also because of their educational activities.
Machine summary:
"طرح مساله مساله این مقاله به این نکته کلیدی بازمی گردد که اساسا چه تفاوت بنیادی میان آموزش روزنامه نگاری در ایران و کشورهای اروپایی ، آمریکایی و پیشرفته آسیایی مانند ژاپن وجود دارد، و کارتل های رسانه ای و در اصل رسانه های توسعه یافته از چه نوع محتوای آموزشی ، منابع و استادان برای آموزش نیروی انسانی خود استفاده می کند و این عناصر تا چه اندازه با عناصر ما در کشورمان مشابهت و یا تفاوت دارد و از طرف دیگر آیا این تفاوت ها باعث تفاوت در درآمدزایی رسانه ها نیز هست ؟ نتایج تحقیقی که این مقاله براساس آن تنظیم شده است براساس نظریه اقتصاد اطلاعات و یافته های پریست در سال ١٩٩٤ تحلیل و ارزیابی شده است (حسین ، ١٣٨٧).
این موضوع با همین کیفیت در مورد خبرگزاری رویترز، فرانسه ، رادیو و تلویزیون ژاپن ، مرکز روزنامه نگاران اروپا در هلند، لس آنجلس تایمز و گاردین نیز صادق است و هر کدام از این مراکز ترجیح داده اند با تولید محتوای آموزشی رسانه ای با کانال های قدرتمند ارتباطی که در دست دارند این محتوا را به منزله یک محتوای استاندارد که هر رسانه ای برای حرفه ای شدن نیازمند دریافت و به کارگیری آن است به سایر رسانه های کشورهای گوناگون بفروشند (پژوهش شیوه های نوین درآمدزایی رسانه ها، دانشگاه آزاد دماوند تابستان ٨٨)."