Abstract:
مقاله حاضر رابطه رسانه های جمعی در دو شکل پیشین و جدید آن (فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین ) با هویت بدن را مطالعه می کند. برای آزمون این رابطه، نمونه ای از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز بر مبنای نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. پس از مروری بر مطالعات پیشین و نظریه های موجود، چارچوبی مبتنی بر نظریه های یادگیری اجتماعی و تحلیل پرورش تنظیم شده است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایش و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خودگزارشی است. پایایی گویه های تصور بدن برابر با 77/0 است. نتایج به دست رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که 1) رسانه های داخلی در کل، جهتی معکوس با افزایش تصور بدن به شکل مدرن آن دارند در حالی که فنآوری های نوین جهتی مثبت با آن داراند. 2) محتوای برنامه های مذهبی، رابطه منفی با تصور بدن مدرن دارند. در نهایت مدل تحقیق توانسته است، 37 درصد از تغییرات تصور بدن را توضیح دهد.
The objective of this research article is to analyze the causal nature of relationship between mass media in its old and new forms، on one hand، and body image، on the other. The theoretical framework of the research is designed in accordance with the Learning and Cultivation theories. The research hypotheses include; 1- there is a negative correlation between old media and body image; and، 2- there is a positive correlation between new media and body image. In order to test this hypothetical relationship، samples of students of Shiraz University were randomly selected. The research method was a quantitative one and used survey method to compare its claims with the actual data. Reliability of body image questionnaire was 0/77. Some of the Findings indicate and confirm that native and old media have negative relationship with modern body image، but new media have positive one. On the whole the research model could explain 31 percent of variations of body image of students of Shiraz University.
Machine summary:
"جدول ٥: متغیرهای وارد شده در معادله رگرسیون برای تبیین واریانس هویت بدن دانشجویان مراحل ورود متغییرها متغیرها ی مستقل R R2 مقدار F Sig F Beta T Sig T اول گوش دادن به برنامه های رادیو داخلی 0/274 0/075 7/79 0/006 -0/275 -3/07 0/003 دوم سایت های غیر اخلاقی در اینترنت 0/349 0/122 6/59 0/002 0/257 2/86 0/005 سوم بلوتوس بازی 0/410 0/168 6/33 0/001 0/370 3/82 0/000 چهارم سایت های مذهبی در اینترنت 0/470 0/221 6/60 0/000 -0/308 -3/45 0/001 پنجم مطالعه ی روزنامه ها و مجلات خارجی 0/523 0/273 6/91 0/000 0/181 2/06 0/042 ششم تعداد سال های استفاده از اینترنت 0/553 0/306 6/69 0/000 0/171 1/96 0/05 هفتم پیامک (SMS) 0/579 0/335 6/49 0/000 -0/228 -2/31 0/023 هشتم سایت های سیاسی غیر مجاز 0/607 0/369 6/50 0/000 0/197 2/16 0/033 بحث و نتیجه گیری تحلیل متغیرهای مستقل پژوهش در بین دانشجویان دانشگاه شیراز نشان میدهد که هر دو گروه دخترها و پسرها نگرش مثبتی به هویت بدن و گویه های سازنده آن دارند.
در برخی از گویه های سازنده هویت بدن همچون گویه ٩ (نمایش اندام در بیرون از خانه اشکالی ندارد) و ١٠ (راه های مناسب جدید را برای زیباتر کردن اندام استفاده میکنم )، اگر درصد کمتری با آنها موافقند، اما با توجه به درصد افراد بی نظر و اینکه این افراد در موقعیتی مردد قرار دارند، احتمال افزایش موافقین به این گویه ها نیز بیشتر میشود.
(2009), "Understanding the impact of thin media models on women’s body-focused affect: The roles of thin-ideal internalization and weight-related self-discrepancy activation in experimental exposure effects", In: Journal of Social and Clinical Psychology,Vol. 28, pp."