Abstract:
تحقیق حاضر با تمرکز بر نظریه سواد رسانه ای انتقادی که به طور خاص به جنبه انتقادی سواد رسانه ای می پردازد، سعی دارد تا علاوه بر افزودن ادبیات نظری، گام های مفیدی را برای فعالیت در این عرصه بردارد. گسترش مهارت های سواد رسانه ای برای حفاظت از شهروندان در برابر اثرات مخرب پیام های رسانه ای، یکی از مهم ترین ابزارهای نهادهای سیاست گذار در عرصه آموزش هر کشوری است. متاسفانه این مهم در ایران مورد توجه قرار نگرفته است. شش مصاحبه بر اساس فیلم کرش با دانشجویان کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات دانشکده صدا و سیما ج.ا.ا. به عنوان کارشناسان عرصه رسانه انجام شد. سوالات بر مبنای مفاهیم پنج گانه سواد رسانه ای انتقادی (عدم شفافیت، رمزها و قواعد، رمزگشایی مخاطب، محتوا و پیام، انگیزه) و البته فیلم کرش تنظیم شده بودند. با انجام این تحقیق، عدم انسجام در آموزش انتقادی و در نتیجه توانمندی انتقادی نامتوازن دانشجویان در هنگام مواجهه با پیام، آشکار شد.
In this paper it is argued that improving media literacy competences is one of the most important tools to protect citizens and avoiding harmful effects of media contents. The paper uses critical media literacy theory – a theory which particularly is focused on critical aspect of media literacy- to add new findings in this field. Based on "Crash" movie، six MA students of mass communication were interviewed. Students were all studying at IRIB University. A questionnaire was designed based on the concepts of critical media literacy (non-transparency، rules and codes، audience decoding، content and message، motivation) and "Crash" movie. According to the findings، lack of cohesion and consistency in teaching critical competences، and as، a result، students' unbalanced critical competences while exposing to media content، are of importance and can be emphasized.
Machine summary:
"موضوعات سطح نخست : نمایش برخورد نژادها و فرهنگ ها تلاش فیلم برای القای این مطلب که همه با هم برابر هستیم و فقط همدیگر را خوب نشناختیم بدبینی افراد به یکدیگر یکی از دلایل ایجاد تنش در جامعه تلاش فیلم برای نشان دادن شخصیت قفل ساز و دختر ایرانی به عنوان یک شهروند بافرهنگ شعار فیلم : همه ی انسان ها با هر رنگ و نژاد از یک ریشه هستند انسان ها تنها باید یکدیگر را خوب بشناسند موضوعات نهفته در پیام : وجود تبعیض نژادی انتخاب اوباما نشان دهنده ی بهبود وضع ولی نه رفع تمام نواقص نمایش برتری آمریکایی تبارها نمایش مشکل ذاتی سیاه پوستان نمایش نگاه بالا به پایین در بین سایر قومیت ها تلاش فیلم برای اثبات برتری سفید بر سیاه استفاده ی ابزاری سیاستمداران (دادستان ) از شعارهای ضد نژادپرستی تعمیم رفتار دادستان به سیاست های کلی نظام آمریکا در برخورد با قومیت ها نمایش تصویری نا خود ایستا از شخصیت ایرانی اطلاق برچسب تروریست بودن به ایرانی شخصیت و جایگاه حاشیه ای زنان در مقایسه با مردان زن ها تفکر خاصی را رهبری نمی کنند میزان هماهنگی با فرهنگ آمریکایی نشانه ی منطقی و متمدن بودن ترس از سوءبرداشت در آینده از عوامل سکوت در برابر ظلم از سوی اقلیت ها عدم اعتماد به پلیس از سوی اقلیت ها طرح ادعای آزادی و برابری در آمریکا فساد آشکار پلیس شرایط نسل آینده و دغدغه های آن ها(دختر قفل ساز و نگرانی های وی ) عدم آشنایی با عوامل تولید فیلم سرنوشت نافرجام شخصیت های خوب داستان در برابر عاقبت خوش شخصیت های بد قرار گرفتن دادستان در بالاترین طبقه ی اجتماعی جدول ١٣: محتوا و پیام ، آقای ع ."