Abstract:
امروزه اغلب صاحب نظران بر این باورند که سازمان ها باید به دنبال روش هـایی مـوثر بـرای انتشار دانش سازمانی در میان سطوح مختلف نیروی انسانی در سراسر سازمان باشـند. هـم چنـین ، بایس و همکارانش معتقدند: "بعد رقابتی اصلی هر بنگاه اقتصادی ، ایجاد و انتقال موثر دانش درون سازمان است ". بدین ترتیب ، ضرورت شناخت و به کارگیری روش های موثر برای تسهیم و انتقال دانش درون سازمان و مدیریت دانش در سازمان ، بیش از پیش آشکار شده است . سازمان ها نمی توانند به طور صحیح دانش را مدیریت کنند چرا که دانـش افـراد بـه صـورت درونی و تلویحی است اما می توانند محیط عملیاتی را بـه منظـور توسـعه و اشـتراک اطلاعـات ، مدیریت کنند. آن ها باید تلاش کنند تا جای ممکن ، از فنون و طرح های موجود مدیریت دانش به عنوان اهرم هایی برای راه اندازی مدیریت دانش خود استفاده کنند. از این رو در این مقاله مفهـوم مدیریت دانش و اصول آن به همراه شرحی از انواع مدل ها ارایه شده و در نهایت الگوی پیشنهادی عنوان می شود. الگوی پیشنهادی جدید در شرکت نفت ایران زمین به عنوان یک شرکت فعـال در حوزه ی صنایع نفت ایران بررسی می شود.
Nowadays، most of the experts believe that organizations should select effective ways for diffusing organizational knowledge among their human resources. Bias and his coworkers believe that the principal aspect of each enterprise is creation and transmission of interorganizational knowledge. Therefore، the necessity of recognition and use of effective ways for sharing and transmission of knowledge management in an organization is revealed.
Organizations cannot manage the knowledge correctly because the personal knowledge is inherent and tacit. However، the operating environment may be better managed for knowledge diffusion and development. Organizations should strive to find most of the inner knowledge along with mechanisms to manage and measure it.
In this paper، we explain the meaning of knowledge management and present different models. Finally، we offer our model. As a case study، the model has been implemented in Iran Zamin Oil Company.
Machine summary:
ادبیات موضوع تبدیل داده به اطلاعات و سپس به دانش ، محـور اصـلی مـدیریت دانـش اسـت (افـرازه ، ١٣٨٤:١٣٠-١٠٦؛ آدرین ١٣٨٠:١٧-١٣) و با این فرضیه اساسی آغاز می شود کـه گـردآوری داده تحت تأثیر ارزش های اصلی سازمان (واحد یا تیم ) قرار دارد و داده هـا از طریـق برخـی فرایندهای تعامل انسانی و فناوری اطلاعات به عنوان اطلاعات معنا می یابند.
آقای "هیکس " الگویی دیگر برای پیاده سازی مدیریت دانش پیشـنهاد داده که از چهار مرحله ی زیر تشکیل شده است : خلق دانش ، ذخیره ، نشـر کـردن ، بـه کـارگیری (امبرگ و آنریزایتم ٢٠٠١؛ لائو، ٢٠٠١).
با توجه به این که شرکت نفت "ایران زمین " فاقد سیستم مـدیریت دانـش مـی باشـد بـا مشکلات زیر مواجه است : • عدم اولویت بندی و استفاده از دانش ؛ • عدم استفاده از مدیریت سیستم های اطلاعاتی ؛ • مخفی کردن اطلاعات ؛ •احتکار دانش به جای ازدیاد آن ؛ •استفاده محدود از دانش های موجود؛ •نبود ساختار مناسب برای تسهیم دانش .
دلایل مهـم ایـن ناکارامدی ، بر اساس نظر خبرگان و کارشناسان ارشد واحد تحقیقات و پژوهش این شـرکت به شرح زیر است : • عدم ایجاد هم گرایی میان فناوری های اطلاعات ، ارتباطات و مدیریت دانش ؛ • عدم استفاده و تسهیم دانش کارکنان در راستای اهداف سازمانی برای رفع مشکلات ؛ • عدم توجه به اهداف دانش به عنوان یک مسأله ی اساسی در مراحل مدیریت دانش .