Abstract:
هدف مقالـه ی حاضـر آن اسـت تـا بـا کنکاشـی نوپردازانـه و ایجـاد هـم گرایـی مـوثر بـین دوحـوزه ی بازاریـابی و کـارآفرینی بـه تبیـین چگـونگی و چیـستی مفهـوم نوظهـور "بازاریـابی کارآفرینانه " پرداخته و با پیشنهاد چارچوبی منطقی و فرایندگرا، شیوه ی سامان دهی فعالیت های بازاریابی را در بنگاه های کارآفرین تشریح کند. در این بررسی دو گونه نوآوری انجام شده است ؛ یکی مشارکت نظری و توسعه ی مرزهای دانش بازاریابی و کارآفرینی و دیگری مـشارکت عملـی و الگوشناسـی فعالیـت هـای بازاریـابی کارآفرینان با بهره گیری از راهبرد پژوهش موردی اکتشافی مرکب . نتایج بررسی نشان داد که عناصر تشکیل دهنده ی بازاریابی کارآفرینانه بـین المللـی شـامل ٦ موضوع ، ٢٤ بعد و ١٩١ جز هستند که در دوره های زمانی مختلف ویژگی های متفاوتی به خود می گیرند. در ضمن این فرضیه تقویت شد که فرایند بازاریابی کارآفرینانه بین المللی بـه صـورت تکاملی و شامل پنج مرحله ی فروش محـدود و فعالیـت هـای اولیـه بازاریـابی ، فـروش مناسـب و فرصت طلبانه ، بازاریابی متنوع ، بازاریابی سودآور و منسجم ، بازاریابی بیش فعالانه است .
Machine summary:
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٨٨/٥/٢٤، تاریخ تصویب : ١٣٨٨/٧/٢٩) چکیده هدف مقالـه ی حاضـر آن اسـت تـا بـا کنکاشـی نوپردازانـه و ایجـاد هـم گرایـی مـؤثر بـین دوحـوزه ی بازاریـابی و کـارآفرینی بـه تبیـین چگـونگی و چیـستی مفهـوم نوظهـور "بازاریـابی کارآفرینانه " پرداخته و با پیشنهاد چارچوبی منطقی و فرایندگرا، شیوه ی سامان دهی فعالیت های بازاریابی را در بنگاه های کارآفرین تشریح کند.
با توجه به نوظهور بودن مفهوم بازاریابی کارآفرینانه و ضرورت شناخت چیستی و چگونگی موضوع ، تبیین عمیق مولفه هـای مـوثر و نـوع روابـط آن هـا در قلمرو موردنظر و این که نمـی تـوان در پیـشینه ی مطالعـات انجـام شـده نظریـه ای یافـت کـه جوانب موضوع را به خوبی تبیین کرده باشد، از این رو در این مطالعه رویکرد تحقیق کیفی و به طور مشخص راهبرد پژوهش موردی اکتشافی مرکـب بـه منظـور درک شـرایط طبیعـی "مورد(ها)"، پی بردن بـه معنـایی کـه افـراد ذی ربـط (کارآفرینـان ) بـه ایـن مفهـوم نـسبت می دهند و در نهایت دست یابی به نظریه ای متناسب برای توصـیف جـامع موضـوع انتخـاب شده اسـت .
مرحله ی سوم - انتخاب مورد: از آن جاکه راهبرد پژوهش موردی جنبه اکتشافی داشـته و با تأکید بر فرایندها و درک و تفسیر آن ها انجام می شود، از این رو از مصاحبه های عمیـق نیمه ساختاریافته و طرح سوالات پژوهشی "باز" با ١٤ نفـر از کارآفرینـان و مـدیران ارشـد بازرگانی یا بازاریابی ، ١٠ بنگاه فعال در صنعت مواد غذایی کشور که طی ١٠ سـال گذشـته جزو صادرکنندگان نمونه ، قهرمانان صنعت و یا کارآفرینان برتـر بـوده انـد بـرای اسـتخراج سنجه های پژوهش و کشف ماهیت مفهوم بازاریابی کارآفرینانه استفاده شده است .