Abstract:
کارآفرینی فرایند مرتبط با کشف، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها است که طی آن کالاها و خدمت های نوینی خلق یا ارایه می شود. از این رو تشخیص فرصت به عنوان یکی از مهم ترین توانایی های کارآفرینان موفق است و به همین دلیل یکی از محورهای پژوهش های کارآفرینی به شمار می رود. فرصت های کارآفرینانه امکان دارد مستقل از فعالیت هایی که کارآفرینان انجام می دهند، وجود داشته باشند و یا شاید به وسیله ی فعالیت های کارآفرینان خلق شده باشند. این مقاله به شناسایی فرصت های کارآفرینانه از منظر کارآفرینی سازمانی پرداخته است نه ایجاد یک کسب وکار جدید. به منظور شناسایی و اولویت بندی فرصت های کارآفرینانه ی شرکت قطارهای مسافری رجا، براساس الگوی اولویک، پرسش نامه ای (با آلفای کرونباخ 914/0) در 8 بخش با دو مقیاس سنجش «رضایت» و «اهمیت» طراحی شد و پس از تایید خبرگان مرتبط با موضوع تحقیق در بین مسافران اکثر مسیرهای شبکه حمل و نقل ریلی کشور توزیع و جمع آوری شد. درنهایت نتایج تحقیق بیان گر وجود فرصت های کارآفرینانه (به ترتیب اولویت) در ایجاد کوپه ی معلولان، ارایه ی خدمت های اطلاع رسانی در ایستگاه راه آهن، ارایه ی خدمت حمل و نقل درب به درب، ارایه ی کارت توقف گاه همراه با بلیت، ایجاد کوپه و سالن بازی، ارایه ی خدمت الکترونیکی در ایستگاه راه آهن و ارایه ی خدمت های اینترنتی است.
Entrepreneurship is a process which is interwoven with exploration، assessment and exploitation of opportunities whereby new products and services are defined and launched. Recognition of opportunity plays a fundamental role in this respect. Opportunities may exist independently of entrepreneurial activities or may be created by entrepreneurs. For this reason، the present article has focused on the opportunity recognition as the main theme rather than a business creation.
We have conducted an investigation into the Raja Passenger Railway Company to identify the entrepreneurial opportunities. For this purpose، a questionnaire based on Ulwik،s Opportunity Algorithm(with Cranbach Alpha 0.914) at two assessment factors of "satisfaction" and " importance" were designed and distributed among the passengers of the national railway transport network The findings in the order of priority indicate the entrepreneurial opportunities in the compartment for the invalid (the disabled)، information dissemination at the railway station، door-to-door transport services، parking cards-cum tickets، creation of compartments and play areas، provision of electronic and internet services.
Machine summary:
به منظور شناسایی و اولویت بندی فرصت هـای کارآفرینانه ی شرکت قطارهای مسافری رجا، براساس الگوی اولویک ، پرسـش نامـه ای (بـا آلفای کرونباخ ٠/٩١٤) در ٨ بخش با دو مقیاس سنجش "رضایت " و "اهمیت " طراحی شد و پس از تایید خبرگان مرتبط با موضوع تحقیق در بین مسافران اکثر مسیرهای شبکه حمـل و نقل ریلی کشور توزیع و جمع آوری شد.
شین ٣ و ونکاتارامن ٤ کارآفرینی را این گونه تعریف مـی کننـد: فعـالیتی کـه شـامل کشف ، ارزیابی و بهره برداری از فرصت هـا اسـت تـا کـالا و خـدمت هـا، روش هـای 1 Trait 2 Behavior 3 Shane, 2003 4 Venkataraman, 1997 سازمان دهی ، بازارها، فرایندها و مواد خام جدید در طول تلاش های سازمان دهی جدیـدی که از قبل وجود نداشتند معرفـی شـوند ,Moreno ;٢٠٠٧ ,nHolme &Sæmundsson ) .
ارایه ی خدمت های اینترنتی برای مشتریان ، فرصت بهره برداری نشده بـرای ارایـه ی خدمت جدید و نوآورانه در شرکت قطارهای مسافری رجا است .
درباره ی همه ی فرضیه های فرصت به غیر از خدمت "سرگرمی وقت های فراغـت در ایستگاه " sig برابر صفر بوده و از ٥ درصد کوچک تر است و بـا توجـه بـه آن کـه فاصله ی اطمینان ٩٥ درصدی آن ها مثبت بوده و صفر را شامل نمی شوند، از این رو فرض صفرها رد می شوند و ادعای برابری میانگین فرصت با ٥ رد می شود.