Abstract:
هدف این پژوهش بررسی نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین است. روش تحقیق این پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش شامل کارکنان دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی بوده که تعداد 103 نفر به عنوان نمونه ی آماری از طریق نمونه گیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسش نامه ی کارآفرینی سازمانی (سازمان کارآفرین) و پرسش نامه ی رهبری تحولی بود. یافته های پژوهش بیانگر این است که، میزان به کارگیری رهبری تحولی در دانشگاه و وضعیت دانشگاه از حیث میزان ارتقا به سازمان کارآفرین بیش تر از سطح متوسط بود. هم چنین نتایج بررسی ضرایب همبستگی نشان داد بین رهبری تحولی و ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین و شاخص های آنها رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که، بعد «انگیزش الهام بخش» از قدرت پیش-بینی کنندگی بیش تری در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین برخوردار بوده است.
This study investigated the role of transformational leadership in turning the university to an entrepreneurial organization. The research method for this study was descriptive- correlational. The statistical population consisted of the staff of the faculties and departments of Shahid Beheshti University in which 103 people were randomly selected as sample. The data were collected using two types of questionnaires on the transformational leadership and entrepreneurial organization. Research findings indicate that the rate of assessing transformational leadership in the university was at an average and the university status in terms of promoting to an entrepreneurial organization was mediocre. Accordingly، the results survey of correlation coefficients showed a positive and significant relationship between transformational leadership and promoting the university to an entrepreneurial organization. The results of stepwise regression analysis showed that "intellectual stimulation" and "inspirational motivation" components had a greater predictive power for promotion of the university to an entrepreneurial organization respectively.
Machine summary:
دانشجوي کارشناس ارشد مديريت و برنامه ريزي آموزش عالي دانشگاه شهيد بهشتي (تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٠/٧/٢٥، تاريخ تصويب : ١٣٩٠/١١/٥) چکيده هدف اين پژوهش بررسي نقش رهبري تحولي در ارتقاي دانـشگاه بـه سـازمان کـارآفرين است .
بنابراين ، در اين مقاله نيز به طور خاص ، هدف اصلي بررسي اين مسأله مي باشد که وضـعيت ابعاد شيوه ي رهبري تحولي و ابعاد ارتقاي دانشگاه به سازمان کارآفرين در دانـشگاه شـهيد بهشتي چگونه است و آيا بين ابعاد شيوه ي رهبري بيان شده و ارتقـاي دانـشگاه بـه سـازمان کارآفرين رابطه اي وجود دارد.
با توجه به اينکه بيش تر پژوهش هاي پيشين براساس چهار بعد؛ نفوذ آرماني (ويژگي هاي آرماني و رفتارهاي آرمـاني )، ترغيـب ذهنـي ، انگيـزش الهـام بخـش و ملاحظات فردي انجام شده بود، در اين پـژوهش نيـز دو بعـد اول (ويژگـي هـاي آرمـاني و رفتارهاي آرماني ) با عنوان نفوذ آرماني و در مجموع در ٤ بعد، بررسي شد] و براي سنجش ميزان ارتقاي دانشگاه به سازمان کارآفرين پرسـش نامـه ي عليمردانـي (١٣٨٩) بـه کارگرفتـه شد.
وضعيت ابعاد رهبري تحولي در دانشگاه شهيد بهشتي در مقايسه با ميانگين نظري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} يافته هاي سؤال دوم پژوهش : يافته هاي جدول شـماره (٢) نـشان مـي دهـد، از سـه بعـد ارتقاي دانشگاه به سازمان کارآفرين ، فقط بعد فرهنگ سازماني تفاوت معناداري با ميانگين نظري دارد و دو بعد ساختاري و مديريتي تفاوت معناداري با ميانگين نظري ندارد.