Abstract:
پژواک نوای عشق، هنوز در سروده های شاعر اندیشمند عرب، خلیل حاوی به گوش می رسد و افسانه های افسون پریان و حکایت سیب زندگی در میان شعرهای او همچنان رساترین آوایی است که روایت مرگ آرزوهای دیرینه ی بشر و بی گناهی نخستین او را به گاه زندگی در آرمانشهر پردیس یا همان فردوس باز می گوید و هبوط و فرود او را از افلاک به خاک و از لاهوت به ناسوت اعلام می دارد. این نوشتار برآن است تا خاستگاه روان شناختی نمود دو مفهوم پری وعشق را در سروده های این شاعر درد آشنا مورد بررسی قرار ده زیرا حضور پیوسته ی این دو مفهوم در کنار مظاهر شر- مادر ازلی مانند:جادوگر، افعی، اژدها، مرگ، گور، غار و....در شعر حاوی با ترسیم فضایی رمزآلود و تراژیک، بازگوکننده ی خیال هایی ابهام آمیز هستند که در پس سایه ای غریب محو می گردد و ذهن خواننده یا شنونده را با این پرسش روبرو می سازد که براستی این خیال های غریب و این فرازهای روبه فرود از کدامین بخش ذهن شاعر سرچشمه گرفته و حضور ابعاد دوگانه ی مادر ازلی در سروده های او چگونه قابل توجیه است؟!
The echo of love melody is still heard in the songs of the Arabic intellectual poet khalil Hawi and the legends of fairies' charm and the story of the apple of life are the most audible songs of his poems narrating the fable of early human innocence and his fall from the heaven to the earth.
The present article aims to review the psychological implications of “fairy” and “love in Hawi's songs ،since the perpetual presence of these two motifs along with the evil archetypal symbols like magician، serpent، death، grave، cave،and… in his poetry، through drawing a cryptic and tragic atmosphere، depict ambiguous imaginations which fade away under a strange shadow and confront the human mind with this question that actually from which part of the poet’s mind these strange imaginations and high imagery- which are directed downward- are originated and how the presence of the mutual dimensions of archetypal symbols in his songs are justifiable.