Abstract:
زمینه:تاخیر در رضامندی تحصیلی، پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی، انگیزش، خودگردانی و خودکارآمدی دانش آموزان است ؛بنابراین با توجه به اهمیت به تعویق انداختن رضامندی تحصیلی در فرایند یاددهی- یادگیری، نیاز مبرم به وجود ابزار ویژه آن متناسب با فرهنگ ایرانی می باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی فرم فارسی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی، شامل پایایی، روایی وتحلیل عاملی مقیاس، به منظورآماده سازی جهت کاربرد در پژوهشهای تربیتی انجام شده است. روش: حجم نمونه این پژوهش600 دانش آموز (274 دختر و 326 پسر) بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دبیرستان های دولتی سطح شهر کرج، انتخاب شدند و با مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی وپرسش نامه انگیزشی راهبردهای یادگیری مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: پایایی بازآزمایی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون و همسانی درونی آن برحسب ضرایب آلفای کرونباخ در موردگروه نمونه محاسبه و تایید شد. به منظور بررسی روایی همزمان، از اجرای همزمان مقیاس انگیزشی راهبردهای یادگیری استفاده شد که حاکی از روایی همزمان مطلوب می باشد. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد، که نتایج تحلیل عاملی تاییدی موید این است که ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها به طور کلی و به طور مجزا برای پسران و دختران دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل ها را تایید می کنند. بحث و نتیجه-گیری: یافته های تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی وضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود .بنابراین با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب، این مقیاس ابزار مناسبی برای تعیین تاخیر رضامندی تحصیلی دانش آموزان می باشد.
Academic delay of gratification predicts academic performance، motivation، self-regulation and self-efficacy in students. Due to the importance of academic delay of gratification in teaching-learning processes، there is a need for special tools proportional to the Iranian culture. The objective of this study was to examine the psychometric properties of Persian form academic delay of gratification scale، including reliability، validity، and factor analysis. The population consisted of Iranian high school students from Karaj (N = 600، 326 boys and 274 girls) who were selected based on multistage cluster sampling. They were tested by academic delay of gratification scale and motivated strategies for learning questionnaire. Test-retest reliability academic delay of gratification scale based on the results of two performance tests and its internal consistency by Cronbach's alpha coefficients were calculated and confirmed. To analyze the concurrent validity and to determine the validity factor motivation strategy-learning questionnaire was used، which indicated that concurrent validity is adequate. In addition، results indicated that the separate confirmatory factor analysis (CFA) for the male and female samples showed a goodness of fit with the data. The findings of factor analysis as well as the reliability and validity coefficients were similar to the previous studies conducted in the original culture. Regarding its good psychometric properties، the scale is an appropriate instrument to measure student's academic delay of gratification.
Machine summary:
"چون این پژوهشها به کودکان مربوط است، میتوان در مورد کاربرد نتایج آن برای رشد بعدی شخصیت تردیدکرد؛ بنابراین میشل و همکاران(1989؛ به نقل از بیمبنتی 4 ، 2009) این سوال را با مرتبط کردن نمرات تأخیر در رضامندی کودکان با تواناییهای شناختی و اجتماعی آنها در نوجوانی در طول مدتی حدود ده سال آزمون کردند و نشان دادند، کودکانی که دارای توانایی به تأخیر انداختن رضامندی بودند نسبت به کودکانی که چنین مهارتی را نداشتند در سنین نوجوانی از تواناییهای اجتماعی، تحصیلی و خودکنترلی بالاتری برخوردار بودند.
به تأخیر انداختن رضامندی، نوعی شایستگی است که به فرد کمک میکند تا به صورت ارادی، پاداشهای فوری را به منظور بدست آوردن پاداشهایی که به صورت delay of gratification Mischel Ayduk Bembenutty موقت دور هستند به تعویق بیاندازد؛ به عبارت دیگر ، به تأخیر انداختن در دستیابی به لذت تا زمان مناسب گفته میشود (میشل و همکاران، 1989، به نقل از بیمبنتی، 2009).
پایایی آزمون مجدد برای این مقیاس بین 69/0 تا 87/0 و ضریب آلفای کرانباخ آن بین 68/0 تا 85/0 گزارش شده است و روایی سازه این پرسشنامة نیز با استفاده از تحلیل عاملی و همبستگی با دیگر مقیاسهای انگیزشی به خصوص یادگیری خودگردان و جهتگیری هدف، تأیید شده است (بیمبنتی و همکاران،1998؛ کینگ و همکاران،2011؛ زهانگ و همکاران، 2011).
بیمبنتی و همکاران (1998) از این مقیاس جهت بررسی روایی همزمان مقیاس تأخیر رضامندی تحصیلی استفاده کردهاند و از این جهت روایی مقیاس تأخیر رضامندی تحصیلی Motivation Strategy Learning questionnaire Pintrich&Degroot Zhang Duncan را مورد تایید قرار دادهاند."