Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه رابطه بین مرکز کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مدارس راهنمایی پسرانه تیزهوش و عادی می پردازد. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 120 نفر از دانش آموزان سال اول و دوم راهنمایی به صورت تصادفی انتخاب و نسبت به همتاسازی دانش آموزان پسر عادی با تیزهوش در دو گروه مجرا(تیزهوش و عادی)اقدام شد. در واقع این پژوهش به دنبال بررسی این اهداف است : 1-آیا بین مرکز کنترل درونی دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی با پیشرفت تحصیلی آنها رابطه معناداری وجود دارد.؟ 2ـ آیا بین مرکز کنترل بیرونی دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی با پیشرفت آنها رابطه معناداری وجود دارد؟ 3- آیا بین مرکز کنترل درونی و بیرونی دانش آموزان راهنمایی پسر تیزهوش و عادی تفاوت وجود دارد؟ ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس کنترل درونی ـ بیرونی راتر می باشد و ابرای تجزیه و تحلیل آماری از روشهای آماری همبستگی پیرسون و tگروههای مستقل استفاده گردیده است نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که بین مرکزکنترل درونی و پیشرفت تحصیلی ، بین مرکز کنترل بیرونی و پیشرفت تحصیلی و بین مرکز کنترل درونی و بیرونی دو گروه (تیزهوش و عادی )تفاوت معناداری وجود دارد و پسران عادی در مقایسه به پسران تیزهوش از مرکز کنترل بیرونی برخوردارند و هر چه مرکز کنترل درونی دانش آموزی بیشتر باشد پیشرفت تحصیلی او نیز بالاتر است.
The present research studied the relation between Locus of control and academic achievement in the intelligence students and those of normal high school. For this purpose axsample consisting 120 students of grade one and two of high school in zahedan، were selected by using cluster sampling method. It was later decided on the assimilation of both the normal and intelligence boy students the type test used in this research is enter and external control test of Rater.
Reults showed that :
1. There is a statistical sighificant relation ship between the internal Locus of control and the intelligence and normal boy students with academic achievement.
2. There is a statistical significant relation ship between the external Locus of control the intelligence and normal boy students with a cademic achievement.
3. Honestly significant difference exists between boy students of intelligence and normal high school in range of the internal and external Locus of control.
Machine summary:
؟ ٢ـ آيا بين مرکز کنترل بيروني دانش آموزان پسر تيزهوش و عادي با پيشرفت آنها رابطه معناداري وجود دارد؟ ٣- آيابين مرکز کنترل دروني و بيرونـي دانـش آموزان راهنمايي پسر تيزهوش و عادي تفاوت وجود دارد؟ ابزار مورد استفاده دراين پژوهش مقياس کنترل درونيـ بيروني راتر مي باشدو ابراي تجزيه و تحليل آمـاري از روشهاي آماري همبستگي پيرسون و tگروههاي مستقل استفاده گرديده است نتايج به دست آمده از پژوهش نشان عضو هيات علمي گروه علوم تربيتي دانشگاه آزاد واحد زاهدان .
بنابراين هدف کلي تحقيق حاضر، بررسي مرکز کنترل دروني و بيروني دانش آموزان 1-Enter & External Locus 2-Rotter 3 -Lefrankoiss 4-Sociality and personality پسر مدارس تيزهوش در مقايسه با دانش آموزان مدارس عادي و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي آنها مي باشد.
نتايج فرضيه اول : بين مرکز کنترل دروني دانش آموزان مدارس تيزهوش و عادي با پيشرفت تحصيلي آنها رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه دو : بين مرکز کنترل بيروني دانش آموزان پسر مدارس تيزهوش و عادي با پيشرفت تحصيلي آنها رابطه معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي و مقايسه رابطه بين مرکز کنترل دروني و بيروني با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر مدارس راهنمايي تيزهوش و عادي است .
نتايج حاصل به شرح زير است : فرضيه اول : بين مرکز کنترل دروني دانش آموزان پسر مدارس تيزهوش و عادي با پيشرفت تحصيلي آنها رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه دوم : بين مرکز کنترل بيروني دانش آموزان پسر مدارس تيزهوش و عادي با پيشرفت تحصيلي آنها رابطه معناداري وجود دارد.