Abstract:
درصد قبولی سیستان و بلوچستان در کنکور همواره در رده آخر استان ها بوده است. تمهیداتی نظیر گزینش قطبی و ناحیه ای و سهمیه نیز باعث بهبود درصد قبولی این استان نشد. این تحقیق به منظور تعیین میزان قبولی دانش آموزان پیش دانشگاهی استان و بررسی متغیرهای مرتبط بر آن در کنکور سال 1384 طراحی شده است. این تحقیق توصیفی در سال تحصیلی 84-83 بر روی کلیه دانش آموزان پیش دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان انجام شد. پرسشنامه طرح که شامل اطلاعات دانش آموزان و آموزشگاه ها بود برای کلیه آنها ارسال و 9198 پرسشنامه از 201 آموزشگاه تکمیل و عودت گردید. اطلاعات رسیده و اطلاعات پذیرفته شدگان کنکور با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بیشترین تعداد شرکت کننده ی کنکور دیپلم ها ی علوم انسانی (%8/45) و کمترین آن مربوط به ریاضی فیزیک (%1/15) بوده اند. بیشترین درصد پذیرفته شده مربوط به دارندگان دیپلم ریاضی فیزیک (% 32) و سپس علوم تجربی (%6/17) و انسانی (%3/11) می باشد. قبولی زنان و مردان به ترتیب %9/16 و %8/14 می باشد. درصد قبولی در آموزشگاه های خاص (شاهد-نمونه-دانشگاه)، عادی و غیر انتفاعی به ترتیب %9/49، %9/9 و %6/9 بوده است. درصد قبولی فرزندان مادران و پدران بی سواد به ترتیب %6/9 و %5/7 و برای مادران و پدران با تحصیلات بالای دیپلم به ترتیب % 45 و % 4/30 است. بیشترین قبولی مربوط به دانش آموزان با معدل امتحان کتبی نهایی بالای 18 بود (%8/83) که این درصد با کاهش معدل کاهش می یابد. قبولی در سهمیه های مناطق 1 تا 3 به ترتیب %9/90%، %22 و %9/12 بود. درصد پذیرفته شدگان مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکترای حرفه ای به ترتیب % 9/28، %1/69 و % 2 بود. نوع دیپلم، معدل سال سوم دبیرستان، تحصیلات و شغل پدر و مادر، سن و جنس دانش آموز از مهم ترین متغیر های مرتبط بر نتیجه کنکور سراسری می باشد.
Sistan and Baluchestan students have the fewer amounts in the percent of students in the universities admissions. Some facilities such as giving a share for each restriction did not improve this situation. This research investigates amount of students in the universities admissions and variable that related to it.
The method of research was descriptive and statistical population was students of pre-university in Sistan and Baluchestan. The instrument of research was an inventory that administered on all of the students by sending it to all of 201 schools and 9198 students.
The result revealed that most of participants in the Nationwide University's Entrance Examination had Humanities diploma (45.8%) and those who had Physics Mathematics diploma were the less amount (15.1%). Most of entered in the universities respectively had Physics Mathematics diploma (32%)، Science diploma (17.6%) and Humanities diploma (11.3%). The entered students that had unliterary parents were 17.1%، and those with higher educated parent were 75.4%. Most of the entered students their mean score was more than 18 (83.8%).
More over، type of occupation of parent، age، and gender of students were correlated to admission in the universities.
Machine summary:
علیرغم وجود سهمیه ٣ در کلیه بخش های استان و سهمیه ٢ برای زاهدان مرکزی در کنکورهای سال های اخیر و امکان استفاده از٧٠% سهمیه بومی و همچنین سهمیه استان های محروم برای دانش آموزان استان ، سیستان و بلوچستان به علت مشکلات مختلف آموزشی و کمبود امکانات ، پایین ترین درصد قبولی را بین استان های کشور داراست و حتی سهمیه بندی و ناحیه و قطب بندی نیز نتوانسته است نیازهای این استان ها را به نیروهای متخصص بومی را به طور کامل پاسخ دهد.
این تحقیق به منظور بررسی میزان قبولی شرکت کنندگان دوره پیش دانشگاهی کلیه مناطق آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در کنکور سراسری سال ٨٤ تنظیم شده است و این میزان به تفکیک متغیرهایی نظیر معدل کتبی نهایی دبیرستان ، رشته تحصیلی و جنس دانش آموز، نوع آموزشگاه (عادی، غیرانتفاعی و خاص ) وروزانه یا بزرگسال بودن آن ، شغل و تحصیلات والدین ، سهمیه دانش آموز در کنکورسراسری ، منطقه محل تحصیل دانش آموز، سن و گروه آزمایشی انتخابی دانش آموز در کنکور مورد بررسی قرار گرفته است .
بحث نتایج نشان می دهد بالاترین درصد قبولی در بین دیپلم ها متعلق به ریاضی فیزیک است ، بنابراین پیشنهاد می شود که با دایر کردن این رشته در کلیه مناطق (این رشته تنها در ١٤ منطقه از ٣١ منطقه آموزش و پرورش استان موجود است )، دانش آموزان را به رفتن به این رشته تشویق شوند.