Abstract:
به منظور اطمینان از پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان، مساله ی مهم در وهله ی نخست، انتخاب و ارزیابی راهبرد مدیریت دانش مطلوب است که باید بر مبنای چارچوبی متناسب بنا نهاده یا تجدید ساختار شود و غالبا می بایست تعداد زیادی از عوامل و معیارهای سازمانی را مد نظر قرار دهد. به طور معمول، برای ارزیابی و بررسی عوامل و مولفه های تدوین راهبرد از مدل تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها ((SWOT استفاده می شود و با توجه به موزون بودن عوامل و اهمیت نسبی آن ها از روش تحلیل شبکه ای (ANP) استفاده شده است. برخلاف بسیاری از روش های تصمیم گیری چندمعیاره(MCDM) که بر فرض استقلال معیارها و گزینه ها متکی هستند، فرایند تحلیل شبکه ای می تواند ازطریق تعاملی نظام یافته، با همه گونه وابستگی بین معیارها و گزینه ها، پاسخ هایی به مراتب بهتر و دقیق تر از سایر روش های تصمیم گیری چندمعیاره عرضه کند و با توجه به برخورداری از این نوع مزیت، در این مقاله با تلفیق دو روشSWOT و ANP چارچوب موثری به منظور کمک به سازمان هایی که به دنبال ارزیابی و انتخاب دانش هستند توسعه داده شده است. مطالعه ی انجام شده در سازمان مورد بررسی نشان داد که مطلوب ترین هدف افزایش قابلیت های رهبری سازمان بوده و راهبرد بهبود نظام انگیزش و ارتباطات، بهبود روابط با کارکنان و تخصصی شدن در یک یا چند خدمت خاص به عنوان برترین راهبرد مدیریت دانش در سازمان می باشد.
Machine summary:
"دو فصلنامهی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع) سال چهارم،شمارهی 1(بهار و تابستان 1391):صص 1-25 ارایهی مدل انتخاب راهبرد مدیریت دانش در سازمانها با رویکرد فرایند تحلیل شبکهای دکتر بهروز دری{o*o} مجید کاوه{o**o} تاریخ دریافت:90/06/20 تاریخ پذیرش:90/10/02 چکیده {IBبه منظور اطمینان از پیادهسازی موفق مدیریت دانش در سازمان،مسألهی مهم در وهلهی نخست،انتخاب و ارزیابی راهبرد مدیریت دانش مطلوب است که باید بر مبنای چارچوبی متناسب بنا نهاده یا تجدید ساختار شود و غالبا میبایست تعداد زیادی از عوامل و معیارهای سازمانی را مد نظر قرار دهد.
سپس در راستای پاسخ به سؤال دوم و به منظور تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای محیطی و تعیین مهمترین عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر تدوین راهبردهای مطلوب مدیریت دانش،پس از انجام مصاحبه با خبرگان حوزهی راهبردی بانک و استناد به مدارک و اسناد سازمانی بانک و تهیهی فهرست نقاط قوت و ضعف و شناسایی فرصتها و تهدیدهای محیطی این صنعت و با استفاده از روش TOWS {o1o}،چهار سبک راهبرد OS ، TS ، OW و TW با ویژگیهای مختص به خود و برای پاسخ به سؤالات 3 تا 6 ارایه گردید.
در ادامه،با بهرهگیری از روش تحلیل شبکهای این عوامل در سه گروه دستهبندی گردید که به ترتیب به نام خوشهی اهداف یا معیارها(شامل:شناسایی و حفظ افراد خبره،توسعه و پرورش نیروی انسانی،افزایش قابلیتهای رهبری سازمان و ارتقای انگیزش کارکنان در کسب و اشتراک دانش خود)،خوشهی معیارهای فرعی(شامل حمایت مدیریت عالی سازمان،فرهنگ سازمانی، ارزشیابی عملکرد،زمان،هزینه و ارتباطات)و خوشهی راهبردهای قابل جایگزین(شامل:چهار راهبرد: OS ، TS ، OW و TW )مشخص گردید."