Abstract:
در این نوشتار «نظریه کاشت» «جرج گربنر» را با این مضمون که تکرار برنامه های تلویزیون بر ذهن مخاطبان پر مصرف تاثیر کاشتی می گذارد، درخصوص مقوله های دینی، گروهی و جنسیتی هویت بررسی کرده و محتوای پیام های ارائه شده از تلویزیون و نگرش مخاطبان به هویت را با بهره گیری از روش تحلیل محتوای تصویر و پیمایش، تحلیل و تبیین کرده ایم. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان می دهد برخلاف اینکه تلویزیون ایران درباره هر کدام از مقوله های مورد بررسی هویت، پیام هایی را تولید و پخش می کند، اما این پیام ها در کنار سایر عوامل تاثیرگذارند و تلویزیون پس از سایر متغیر های نظام اجتماعی عاملی تاثیرگذار بر نگرش مخاطبان درباره هویت بوده است. این مقاله که حاصل پژوهشی علمی در مرکز تحقیقات صداوسیماست، نشان می دهد نظریه کاشت که بر تاثیرهای قدرتمندانه تلویزیون به ویژه بر بینندگان پر مصرف تاکید دارد، در ایران اثبات نمی شود.
Machine summary:
"تأثیر کاشتی تلویزیون بر هویت مخاطبان نتایج به دست آمده دربارۀ ارتباط بین تماشای فیلم و سریال و نمرۀ هویت دینی پاسخگویان نشاندهندة این امر است که رابطة معنیداری بین این دو متغیر وجود دارد.
درخصوص ارتباط میان تماشای سریالهای خانوادگی ایرانی و نمرۀ هویت دینی افراد، نتایج به دست آمده نشان میدهد که رابطة معنیداری میان این دو متغیر وجود دارد؛ یعنی کسانی که بیشتر سریال تماشا کردهاند، نمرۀ هویت دینی بالاتری نیز دارند.
نتایج به دست آمده دربارۀ چگونگی ارتباط میان تماشای سریالهای خانوادگی ایرانی و نمرۀ هویت گروهی افراد، حاکی از این است که رابطة معنیداری بین این دو متغیر وجود دارد.
دربارۀ چگونگی ارتباط بین تماشای سریالهای تاریخی و نمرۀ هویت دینی پاسخگویان، نتایج به دست آمده حاکی از این است که رابطة معنیداری میان دو متغیر وجود دارد.
دربارۀ بررسی چگونگی ارتباط میان تماشای سریالهای خانوادگی خارجی و نمرۀ هویت دینی افراد، نتایج به دست آمده حاکی از این است که رابطة معنیداری میان دو متغیر وجود دارد.
دربارۀ بررسی چگونگی ارتباط میان تماشای سریالهای خانوادگی خارجی و نمرۀ هویت گروهی افراد، نتایج به دست آمده حاکی از این است که رابطة معنیداری میان این دو متغیر وجود ندارد.
نتایج بررسی ارتباط میان دو متغیر میزان تماشای تلویزیون و هویت دینی پاسخگویان، نشان میدهد که رابطة معنیداری بین این دو متغیر وجود دارد و جهت این رابطه معکوس است.
نتایج بررسیشده دربارۀ ارتباط میان دو متغیر میزان تماشای تلویزیون و هویت دینی پاسخگویان، نشان میدهد که رابطة معنیداری بین دو متغیر وجود دارد و جهت این رابطه معکوس است."