Abstract:
انواع گوشت و از جمله گوشت مرغ در سبد غذایی خانوارهای ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از زمانی که قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا کرده، اهمیت گوشت مرغ در سبد مصرفی خانوارها افزایش یافته است. در سالهای اخیر با آزادسازی بازار این محصول تعادلی نسبی در تولید و مصرف این محصول برقرار شده است. مشکل بسیار مهم اما در بازار این محصول نوسانات شدید قیمتی است که دربین سالها و در طول ماههای سال به چشم می خورد. در این مقاله با استفاده از الگوی ARDL و براساس الگوی تصحیح خطا به بررسی ساختار تغییرات قیمتی این محصول و ارتباط بلندمدت قیمتهای عمده فروشی و خرده فروشی آن پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان داد، قیمت خرده فروشی به تغییرات قیمت عمده فروشی واکنش قابل توجهی هم در زمان افزایش و هم در زمان کاهش قیمت نشان می دهد. مقدار این واکنش 15/1 برآورد شد. بین میزان این واکنش در دو حالت افزایش و کاهش قیمت، تفاوت معنی داری وجود ندارد . براساس نتایج حاصل، عامل اصلی نوسانات قیمت گوشت مرغ را باید در بازارهای عمده فروشی جستجو نمود و در سیاستهای موردنظر در زمینه کاهش نوسانات قیمتی، کارکرد این بازارها را بیشتر مدنظر قرار داد. علاوه بر این، ارتباط بلندمدت بین این دو قیمت بیشتر بعد از آزادسازی بازار گوشت مرغ برقرار شده و قبل از آن این ارتباط ضعیف بوده است.
Machine summary:
"در ان مقاله با استفاده از الگوی LDRA و براساس الگوی تصحیح خطا به بررسی ساختار تغییرات قیمتی این محصول و ارتباط بلندمدت قیمتهای عمدهفروشی و خردهفروشی آن پرداخته شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق نمودار بالا در سالهای 58 تا 66 تفاوت قیمت خردهفروشی و عمدهفروشی گوشت مرغ اندک بوده و پس از آن تا سال 1367 این فاصله اندکی افزایش یافته است،اما در سالهای 1368 تا 1370 از میزان آن کاسته شده است.
برای بررسی تفاوت کشش انتشار قیمت در دوره زمانی قبل و بعد از آزادسازی بازار گوشت مرغ،الگوی پایهای تصحیح خطا با ورود متغیر مجازی مناسب )BIL^D( به صورت زیر تغییر یافته و دوباره برآورد شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در الگوی بالا متغیر BIL^D دوره زمانی قبل و پس از آزادسازی بازار گوشت مرغ را مشخص میسازد.
یک نکته قابل توجه در مورد نتایج بدست آمده این است که برنامه آزادسازی بازار گوشت مرغ از نظر نرخ افزایش قیمت خردهفروشی نسبت به عمدهفروشی(نرخ مارکآپ) کاهش قابل توجهی را موجب شده است،هرچند به دلیل افزایش قابل توجه قیمتها مبلغ این افزایش قیمت بیشتر از قبل میباشد.
4. با تفکیک تغییرات قیمت عمدهفروشی به دورههای کاهش و افزایش و وارد کردن آن در الگوی تصحیح خطا از طریق ورود متغیرهای مجازی مناسب مشخص شد که قیمت خردهفروشی در زمانهای کاهش قیمت عمدهفروشی نیز واکنش قابل توجهی به این کاهش نشان میدهد؛بطوریکه میزان کشش آن بیشتر از دوره افزایش قیمت و معادل 1/827 است.
S. U eht ni tnemtsujdA cirtemmysA dna ,roivahaB dlohserhT ,noissimsnarT ecirP".
"noissimsnarT ecirP dna secirP recudorP no mrofeR tekraM eeffoC fo tcapmI ehT"."