Abstract:
هدف از این پژوهش شناخت میزان تاثیر سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی و اجتماعی معلمان شهر همدان می باشد. روش تحقیق از نوع مقطعی به صورت پیمایشی و از نوع توصیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش را تمام معلمان شهر همدان در سال 1390 تشکیل می دهند. نمونه مطالعه شامل 375 نفر می باشد، که با روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. در این پژوهش تمام آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، سرمایه اجتماعی، سلامت روانی (GHQ-28) و سلامت اجتماعی کییز مورد سنجش قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون x2، ضریب همبستگی، رگرسیون چند متغیره و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج مطالعه حاکی از آن است که بین بعد مشارکت اجتماعی سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی و سلامت روانی به ترتیب (429/0 و 534/0)، بعد روابط با دوستان و اقوام و خانواده (470/0، 376/0)، بعد اعتماد اجتماعی (593/0، 361/0)، بعد روابط همسایگی (6/0، 310/0)، بعد انسجام اجتماعی (406/0، 179/0)، بعد گرایش نسبت به دیگران (536/0، 283/0)، بعد ایثار نسبت به غریبه ها (366/0، 136/0)، بعد حمایت اجتماعی (515/0، 329/0) و بعد علاقه به جامعه (329/0، 276/0) همبستگی معناداری دیده شد. همچنین نتایج کلی، رابطه معناداری بین سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی (001/0p> و 492/0r=) و سلامت روانی (001/0p> و 572/0 r=) را نشان داد. طبق یافته ها، این پژوهش در راستای مطالعات صورت گرفته در این زمینه می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که به ارتقاء سلامت معلمان از طریق نظام های آموزشی و تربیتی با افزایش سرمایه اجتماعی، استفاده از روش های آموزشی گروهی و ایجاد شبکه های اجتماعی علمی، آموزشی، دوستی و تفریحی توجه شود.
Machine summary:
"پیشینه تحقیق تحقیقات متعددی در زمینه ارتباط بین سرمایه اجتماعی و سلامت انجام شده است ازجمله:کاوواجی و همکاران )7991,la te&ihcawaK( «سرمایه اجتماعی،نابرابریدرآمدی و مرگ و میر در آمریکا»را مطالعه نمودند.
آنها همچنین در تشریح مدل،مطرحمیکنند که همبستگی در شبکه اجتماعی ممکن است به طور مستقیم حالات روانیمثبت از قبیل احساس هدفمند بودن،شناخت ارزش خود،احساس امنیت و احساستعلق را بوجود آورد و این حالات روانی مثبت نیز به نوبه خود سلامت روانی افراد رابهبود میبخشند،زیرا تقویت چنین حالات روانی در شخص،انگیزه وی برای مواظبتاز خود را افزایش میدهد )824:0002.
روش تحقیق این تحقیق نوعی مطالعه مقطعی است که میزان تأثیر سرمایه اجتماعی را بر سلامتاجتماعی و روانی در بین معلمان شهر همدان ئر سال 90-1389 به صورت پیمایشی ازنوع توصیفی بررسی میکند.
ب-تحلیل دادهها 1-ارتباط شاخصهای سرمایه اجتماعی با سلامت روانی و اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بین مشارکت اجتماعی وعضویت در شبکههای اجتماعی و سلامت اجتماعی(0/429 r,/0000 p)و سلامتروانی(0/534 r,0/001 p)رابطه معناداری وجود دارد.
این یافته پژوهشهمسو با یافته هارفام(2008)میباشد که احساس علاقه به جامعه یا به ویژه«احساستعلق»را به عنوان یک متغیر میانجی بین سرمایه اجتماعی و سلامت قرار داده است.
با توجه به دیاگرام تحلیل مسیر،حمایت اجتماعی هم-یکی از متغیرهای مستقل-به عنوان بعدی از سرمایه اجتماعی و هم به عنوان متغیر واسط بین روابط افراد برروی سلامت عمل میکند،در این شرایط،احساس این که شخص مورد توجه دیگراناست و دیگران برای او ارزش قائلند مهم است.
regnirpS kroY weN htlaeh dna latipac laicos fo sisylanA- ateM A.
loV hcraeseR namuh dna htlaeh rof latipac laicoS."