Abstract:
مقصود از روشهای آموزش مفاهیم دینی به دانشآموزان استثنایی، فنون، شیوهها و دستورالعملهایی است که اهداف و اصول آموزش مفاهیم دینی را به ثمر میرساند و به آنها عینیت میبخشد. در واقع، مهمترین و دشوارترین مرحله از فرآیند آموزش، تعیین و تشخیص روشهای آموزش مفاهیم دینی، با توجه به ویژگیهای شناختی، عاطفی و انگیزشی به این افراد میباشد . یکی از روشهای مهم و مؤثر در آموزش مفاهیم دینی به دانش آموزان استثنایی، استفاده از مثال های متنوع است که فهم مسائل انتزاعی را برای دانشآموزانی که از نظر رشد شناختی و تحول روانی ضعیف و یا در سطح پایینی میباشند، آسان میکند. زبان قصه یا داستان نیز جالب است. زیرا آنان شیفته شنیدن قصه و خواندن داستان میباشند . روش نمایشی هم دارای تأثیر فوقالعادهای میباشد و از راه آن میتوان آموزههای دینی را در قالبهای قابل مشاهده و به گونهای روشن، آسان و محسوس به کودکان و دانش آموزان استثنایی آموزش داد .
Machine summary:
"راهکارهای مؤثر در ارتقای بینش دینی دانشآموزان استثنایی علی رضا احمدی / کارشناسی ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت چکیده کلید واژه مقدمه هیچ رفتاری، ناعادلانهتر از این نیست که نسبت به کودکانی که دارای استعدادهای نابرابر هستند، انتظارهایی یکسان داشته باشیم.
در جلسات مذهبی شرکت کند و مراسم و آداب را به جا آورد، ولی این امر مانع از این نیست که به لذات دیگر نپردازد و یا ادای فرائض دینی را به صورت تفریح و بازی در آورد و یا ممکن است به علت محدودیت در درک و فهم و عدم آگاهی آنان نسبت به افراد همسن عادی خود، از ابعاد مباحث دینی در مواردی رفتار وارونهای از خود نشان دهند .
بدین ترتیب، اگر آموزش مفاهیم دینی دانشآموزان بدون توجه به اصول و روشهای صحیح آموزشی انجام پذیرد، مصداق این سخن امام صادق علیهالسلام خواهد بودکه: «العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی غیر الطریق لایزیده سرعة السیر الا بعدا» کسی که بدون بصیرت دست به انجام کاری میزند، مانند رونده در بیراههای است که هرچه سرعتش بیشتر باشد، از مقصد دورتر خواهد شد.
بنابراین، استفاده از مثال، یکی از روشهای مناسب در آموزش مفاهیم دینی و اصول اعتقادی به این افراد است؛ زیرا گاه میتوان با ذکر یک مثال مناسب و هماهنگ با مقصود، مطلب و مفهوم عمیق دینی را آسان و برای کودکان قابل فهم و درک نمود.
بنابراین، مربیان آموزش استثنایی در آموزش مفاهیم دینی به این دانشآموزان میتوانند با استفاده از این روش، مفاهیم اعتقادی دین اسلام، از قبیل مسأله توحید، نبوت، امامت و معاد را در صورت لزوم در قالب داستانهای مناسب و با توجه به مقتضای سن و حالت روحی آنان بیان کنند."