Abstract:
هدف از این پژوهش ، مقایسه عزت نفس و مهارت اجتماعی دانشآموزان ناشنوا و نابینا در مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان کرج در سال تحصیلی 89-88 است. به همین منظور تعداد 36 دانشآموز ناشنوا و36 دانشآموز نابینا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از طریق پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت و آزمون مهارتهای اجتماعی مثبت و منفی یا سیاهه مهارت اجتماعی ایندر بیتزن و فوستر و با کمک رابط ناشنوایان و نابینایان، اطلاعات جمعآوری گردید. سپس یافتههای بهدست آمده از طریق فنون آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها نشان دادند که عزت نفس در دو گروه دانشآموزان ناشنوا و نابینا متفاوت نیست. فرضیه پژوهشی دوم مبنی بر وجود تفاوت در مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ناشنوا و نابینا مورد تایید قرار نگرفت. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که با افزایش رفتارهای مثبت مهارت اجتماعی، عزت نفس افزایش مییابد و بالعکس که نشان دهنده وجود رابطه مثبت معنادار بین رفتارهای مثبت مهارت اجتماعی و عزتنفس است.
Machine summary:
"مقایسه عزت نفس و مهارت اجتماعی دانشآموزان ناشنوا و نابینا در مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان کرج احمد محمودی / کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی چکیده کلید واژه مقدمه رفتارهای اجتماعی بر تمامی جنبههای زندگی کودکان و نوجوانان سایه میافکند و بر سازگاری و شادکامی بعدی آنها تأثیر میگذارد.
هاره و آرو (2000) در یک پژوهش با عنوان بررسی وضعیت بهزیستی روان شناختی نوجوانان که بر روی 115 نوجوان دختر و پسر با آسیب بینایی و 44 نوجوان با شرایط مزمن و 607 نوجوان عادی که با استفاده از پرسشنامه عزت نفس (روزنبرگ) و مقیاس افسردگی (بک) در کشور فنلاند انجام شده بود نشان دادند که نوجوانان با آسیب بینایی به ویژه آنهایی که نابینا بودند، نسبت به هر دو گروه دیگر، مشکلات بیشتری در روابط فردی، با دوستان خود داشتند ولی در زمینه بهزیستی روانشناختی مشکلات کمتری از نوجوانان با شرایط مزمن نشان دادند.
روایی همگرای آن از راههای گوناگون از قبیل مقایسه این پرسشنامه با اطلاعات ارزیابی خویشتن، ارزیابی گروه همسالان و دادههای جامعه سنجی و روایی تشخیصیآن به وسیله بررسی Inventory Social Skill Inderbitzen & Foster همبستگی بین نمرات مهارتهای اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی و موقعیتهای اقتصادی اجتماعی و دیگر ابزارهای مداد کاغذی به وسیله ایندربیتزن و فوستر مورد ارزشیابی قرار گرفته و نتایج بهدست آمده، دال بر روایی همگرا و روایی تشخیص قابل قبول این پرسشنامه بوده است."