Abstract:
عدالت از آرمانهای والای تمام جوامع بشری است. به نظر میرسد یکی از اساسیترین راهکارها برای دستیابی به عدالت همهجانبه، تسهیل دسترسی همگان به آموزش و پرورش فراگیر، به عنوان یک تحول در نظام آموزشی باشد. هدف از برقراری آموزش فراگیر، جستوجو و درک نیازهای آموزشی برای تمامی دانشآموزان است، با این وجود تمرکز این نظام تحولی بر دانشآموزانی است که نسبت به طردشدگی و محرومیت آسیبپذیرند یا نیاز به آموزش ویژه دارند. متخصصان تعلیم و تربیت به این نکته اذعان دارند که شرایط حاکم بر نظام آموزشی ویژه در شرایط کنونی نمیتواند پاسخگوی نیازهای آموزشی، روانی و اجتماعی دانشآموزان با نیازهای ویژه باشد. آنها بر این باورند که یک نظام آموزشی مبتنی بر جداسازی افراد بر اساس ناتوانی و نقایص آنها، بالطبع باعث سوق دادن این گروه افراد به سوی انزواطلبی میشود. شکاف حاصل از این نوع آموزش نه تنها دانشآموزان با نیازهای ویژه را از ارتباط با دانشآموزان عادی محروم میسازد، بلکه به شناخت نادرست آنها نیز منجر میشود. ایجاد بستری مناسب در جامعه که بتواند پذیرای دانشآموزان با نیازهای ویژه باشد، امری ضروری به نظر می رسد. لذا توجه به آموزش فراگیر و برنامهریزی برای اجرای آن ضرورتی انکارناپذیر است و بدیهی است که انجام این مهم باید هرچه زودتر آغاز گردد، تا این دانشآموزان برای زیستن در جامعه عادی، سازگاری بهتری داشته باشند. در این میان سهم زیادی از مسائل مربوط به این رویکرد تحولی، به آگاهی معلمان و مربیان از چگونگی این نظام آموزشی تخصیص مییابد. این مقاله به بررسی دیدگاههای بنیادی در آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه، فلسفه آموزش فراگیر، ارزشها و باورهای بنیادی، تحلیل موانع و فرصتها، مشکلات موجود و توصیههایی در مورد آموزش فراگیر میپردازد.
Machine summary:
"مقایسه آموزش عادی، ویژه، یکپارچه و فراگیر در یک نگاه (لوییس 2 ، 2008) آموزش عادی به مثابه قطعات چوبی چهارگوش برای حفرههای چهارگوش دانشآموزان عادی معلمان عادی مدارس عادی Inclusive education Lewis آموزش ویژه به مثابه قطعات چوبی گرد برای حفرههای گرد دانشآموزان با نیازهای ویژه معلمان ویژه مدارس ویژه آموزش یکپارچه تغییر در کودک تا متناسب با سیستم آموزشی عمل کند سیستم آموزشی به همان وضعیت قبلی باقی میماند باید دانشآموز انطباق یابد یا اخراج شود آموزش فراگیر سیستم آموزشی انعطافپذیر همه دانشآموزان میتوانند یاد بگیرند تغییر در سیستم آموزشی جهت متناسبسازی با کودک ارزشگذاری به تفاوتها فلسفه آموزش فراگیر احترام به یکدیگر افزایش تحمل و تابآوری پذیرفته شدن به عنوان بخشی از گروه دستیابی به فرصت برای رشد مهارتها و استعدادها کمک به یکدیگر یادگیری از یکدیگر کمک به افراد برای کمک به خود و محلهای که در آن زندگی میکنند (لوییس، 2008).
از سویی تراکم فعلی کلاسها و فشاری که این معضل به معلم و کیفیت کار او وارد میسازد و از سوی دیگر احتمالا چون معلمان تصور میکنند در آموزش تلفیقی حتما باید از آموزش انفرادی Lynn Thomas Balboni Hornby & Kidd Hornby & Witte Opdal آن هم توسط خودشان (شخص معلم) استفاده گردد، یعنی برگزاری جلسات جبرانی به صورت فردی برای دانشآموزان با ناتوانی، بنابراین برای آموزش انفرادی نیاز به تعداد اندک و محدود دانشآموز در کلاس دارند، تا بتوانند به پیشرفت دانشآموز با ناتوانی کمک نمایند."