Abstract:
بهرغم تایید و پذیرش گستردة نقش مهم عوامل عاطفی در حیطة آموزش زبان، این عوامل توسط کارشناسان امر تدریس، برنامهریزان آموزشی و مسئولان تربیت معلم مورد غفلت واقع شده است. یکی از مهمترین عوامل عاطفی، نگرشهایی است که دبیران زبان نسبت به زبان دارند. اهداف تحقیق حاضر، بررسی رابطه میان ۱. نگرشهای دبیران زبان و یادگیری زبان توسط دانشآموزان، ۲. جنسیت دبیران و نگرشهای آنها، ۳. نگرشهای دبیران زبان و مدارک تحصیلی آنها، ۴. مدارک تحصیلی دبیران و یادگیری زبان توسط دانشآموزان و ۵. سابقة تدریس دبیران و یادگیری زبان توسط دانشآموزان است. به این منظور، ۵۰ نفر از دبیرانی که در دورة راهنمایی تدریس میکردند و ۱۵۰ نفر از دانشآموزان آنها انتخاب شدند. دبیران به پرسشنامة نگرشهای زبانی و دانشآموزان به آزمون زبان نلسون پاسخ دادند. این تحقیق از نوع همبستگی است و بررسی سه فرض نخست آن نشان داد که بین متغیرهای هر فرض رابطة مثبت ومعنیداری وجود دارد. درخصوص فرض چهارم، که رابطة میان مدرک تحصیلی دبیران و یادگیری زبان در دانشآموزان را مورد بررسی قرار میدهد، نتایج بهدست آمده رابطة معناداری را بین دو متغیر نشان نداد. در مورد آخرین فرض که رابطة میان سابقة تدریس دبیران و زبانآموزی دانشآموزان را مورد بررسی قرار میدهد، بین دو متغیر رابطة معنادار منفی مشاهده شد.
Machine summary:
ir) سمیرا بوربور کارشناس ارشد آموزش زبان از دانشگاه تهران Abstract Despite this widespread acceptance of the important role of affective factors in the field of language learning and teaching, teaching specialists, curriculum developers, teacher trainers, and researchers usually tend to overlook such aspects.
Key Words: language attitude, language learning, gender, years of expecience, degree چکیده بهرغم تایید و پذیرش گستردة نقش مهم عوامل عاطفی در حیطة آموزش زبان، این عوامل توسط کارشناسان امر تدریس، برنامهریزان آموزشی و مسئولان تربیت معلم مورد غفلت واقع شده است.
درخصوص فرض چهارم، که رابطة میان مدرک تحصیلی دبیران و یادگیری زبان در دانشآموزان را مورد بررسی قرار میدهد، نتایج بهدست آمده رابطة معناداری را بین دو متغیر نشان نداد.
تعداد قابل توجهی از مطالعات انجام شده در مورد رابطة بین نگرشهای دبیران زبان نسبت به زبان و یادگیری آن توسط دانشآموزان وجود دارد.
کلین ساسر و سوینن (۱۹۹۱) میگویند که ما در مطالعاتمان در زمینة بهبود آموزش زبان، معلم زبان را نادیده گرفتهایم بررسی استنباط دبیران از کاری که انجام میدهند و دلیل انجام دادن آن به درک تضادهایی منجر میشود که میان مفاهیم نظری یادگیری زبان دوم یا زبان خارجی و فعالیت کلاس، وجود دارد تاریخچة مطالعات در زمینة رابطه بین نگرش نسبت به زبان و مدرک تحصیلی نشان میدهد که بین این دو متغیر رابطة مثبتی وجود دارد.
نتایج نتایج بررسی پرسش اول ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان نگرش زبانی دبیران و یادگیری زبان توسط زبانآموزانشان رابطة معنیداری وجود دارد.