Abstract:
در این مقاله، تاثیر یکی از شیوههای سنجش در آموزش زبان انگلیسی بر پیشرفت تحصیلی زبانآموزان مورد بحث قرار میگیرد. ابزار سنجش در این روش، ایجاد کارپوشه۱ برای هر یک از دانشآموزان است. در روش کارپوشه، معلم برای امتحانات زبان انگلیسی دانشآموزان در طول ترم نمرهای منظور نمیکند و فقط برای هر امتحان تا سه مرتبه به هر یک از آنان بازخورد۲ میدهد. دانشآموز خود باید به اشتباهاتش پی ببرد و آنها را تصحیح کند. با روش کارپوشه دانشآموز به استقلال فکری، خلاقیت و خودباوری دست مییابد و زبان انگلیسی را با انگیزة بیشتری فرا میگیرد. جامعة آماری این تحقیق را ۴۰ نفر از دانشآموزان دبیرستان ستایش بابل، تشکیل میدادند. این دانشآموزان به دو کلاس بیست نفره : گروه(۱) کنترل و گروه(۲) شاهد، تقسیم شدند. سپس روش سنتی در گروه اول و روش پوشه در گروه دوم اجرا شد و در پایان دوره مشاهده شد که سطح نمرات نهایی گروه شاهد بالاتر از گروه کنترل است.
Machine summary:
Key Words: portfolio method, tradional method, English language teaching چکیده در این مقاله، تأثیر یکی از شیوههای سنجش در آموزش زبان انگلیسی بر پیشرفت تحصیلی زبانآموزان مورد بحث قرار میگیرد.
سپس روش سنتی در گروه اول و روش پوشه در گروه دوم اجرا شد و در پایان دوره مشاهده شد که سطح نمرات نهایی گروه شاهد بالاتر از گروه کنترل است.
به نظر دان داگلاس۶(۲۰۰۰) با وجود کارپوشه، دانشآموزان میآموزند که درقبال فرایند یادگیری، پیشرفت و موفقیت خود مسئولیتپذیر باشند، وقتی آنها در مقابل اهداف و ضروریات کلاس درس و گردآوری مطالب و پاسخگویی به سؤال متعهد باشند، خواهناخواه استقلال و اعتماد به نفس بیشتری کسب خواهند کرد.
ماندگاری اطلاعات را در ذهن دانشآموزان افزایش میدهد که بهدنبال آن یادگیری افزایش مییابد؛ آموزش و نحوة تدریس را سازماندهی میکند؛ از دانشآموزان افرادی خلاق، جستوجوگر و محقق میسازد؛ دانشآموزان را افرادی مستقل و مسئولیتپذیر میکند؛ دانشآموزان را به كار با همکلاسیها و پرسش و پاسخ از يكديگر تشویق میکند؛ رابطة دوستانهای بین معلم و شاگرد برقرار میکند؛ آگاهی والدین را نسبت به عملکرد و توانایی فرزندشان افزایش میدهد؛ بهجای آنکه معلم موفقیتهای دانشآموزان را با مقایسه کردن رتبهبندی نماید، در واقع موفقیتهای آنها را از طریق بازخوردهایی که با آن ارزیابی میشوند، افزایش میدهد؛ دانشآموز را درگیر فرایند ارزیابی در طول سال تحصیلی میکند؛ یعنی، به او در روند رسیدن به موفقیت نقش مهمی میدهد؛ به معلم کمک میکند تا براساس نقاط قوت و ضعف دانشآموزان، به تنظیم برنامة درسی بپردازد؛ بهطور مرتب، موجب یادآوری اطلاعات میشود.
The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (3), Article 11,Retrieved from http//www.