Abstract:
بر مبنای ادبیات حسابداری بهای تمام شده، بین هزینه ها و حجم فعالیت، رابطه ای متقارن وجود دارد، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که شدت کاهش هزینه ها بر اثر کاهش حجم فعالیت، کمتر از شدت افزایش هزینه ها در اثر افزایش حجم فعالیت است. به این رفتار نامتقارن هزینه ها، ((چسبندگی هزینه ها)) گفته می شود. در این تحقیق، وارونگی چسبندگی هزینه ها در دوره پس از کاهش فروش، طول دوره مطالعه، استمرار کاهش فروش، رشد اقتصادی، میزان دارایی ها و تعداد کارکنان، به عنوان عوامل احتمالی موثر بر چسبندگی هزینه ها در نظر گرفته شده و تاثیر آنها بر میزان چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های فروش، عمومی و اداری، طی دوره زمانی 1380 تا 1388 در بورس اوراق بهادار تهران آزمون شده است. بر اساس نتایج تحقیق، چسبندگی هزینه های فروش، عمومی و اداری در دوره بعد از کاهش فروش، وارونه می شود و کاهش فروش در دو دوره متوالی، موجب کاهش چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های فروش، عمومی و اداری در دوره دوم می شود و هر چه میزان دارایی ها بیشتر باشد، چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های فروش، عمومی و اداری، بیشتر می شود، اما شواهدی از تاثیر طول دوره مطالعه، رشد اقتصادی و تعداد کارکنان بر چسبندگی هزینه ها به دست نیامد.
Machine summary:
"بنابراین،مدل مورد استفاده برای آزمون فرضیه سومبه شکل مدل(2)درمیآید: مدل(2) (به تصویر صفحه مراجعه شود)متغیر وابسته: ]1-t,i stsoC/t,i stsoC[gol (نرخ رشد هزینهها) متغیرهای توضیحی: ]1-t,i sselaS/t,i selaS[gol (نرخ رشد فروش سال جاری) t,i ymmuD-selaS (متغیر مجازی کاهشفروش سال جاری) ]2-t,i sselaS/1-t,i selaS[gol (نرخ رشد فروش سال قبل) t,i ymmuD-selaS (متغیر مجازی کاهشفروش سال قبل) در مدل(2)،ضرایب تاثیر 1?B و 2?B به ترتیبمیزان افزایش هزینههای سال جاری به ازای 1%افزایش فروش و میزان چسبندگی هزینههای سال&%01305MHPG013G% جاری نسبت به فروش سال جاری را نشان میدهند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهادها: نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق نشان داد که درصورت کاهش فروش،مدیران تصمیمات مربوط بهبهای تمام شده کالای فروش رفته را به تعویقنمیاندازند،اما تصمیمات خود درباره کاهش یا عدمکاهش منابع مربوط به فعالیتهای فروش،عمومی واداری را بلافاصلیه اتخاذ نمیکنند،بلکه چنینتصمیماتی را یک دوره به تعویق میاندازند تااطلاعات بیشتری برای ارزیابی پایداری کاهش تقاضادر بازار کسب کرده،با اطمینان بیشتری تصمیمگیریکنند.
آزمون فرضیه سوم تحقیق در مورد بهای تمامشده کالای فروش رفته و هزینههای فروش،عمومیو اداری نشان داد که کاهش فروش در دو دورهمتوالی،موجب ایجاد خاصیت ضد چسبندگی درهزینههای دوره دوم میشود،زیرا تکرار کاهشفروش در دورههای متوالی،موجب اطمینان بیشترمدیران از رکود تقاضا میشود و در این صورت،مدیران،تمایل کمتری به حفظ منابع ما زاد داشته،&%01306MHPG013G% منابع را کاهش میدهند تا سود شرکت،بیشتر کاهشنیابد.
S,namarikanaJ stsoC evitartsinimda dna,lareneG ,hcraeseR gnitnuoccA fo lanruoJ."