Abstract:
هدف این مقاله استخراج آرای تربیتی و تبیین وجوه اشتراک و افتراق دو متفکر اسلامی و مسیحی (ابوحامد محمد غزالی و آگوستین قدیس) در زمینه های مبانی، اصول و اهداف تربیت دینی به منظور بهره گیری در دینی سازی تعلیم و تربیت است. روش دستیابی به این هدف اسنادی، تاریخی با هدف مقایسه و تطبیق بوده و گردآوری اطلاعات نیز از طریق مطالعات اسنادی انجام گرفته است. از جمله یافته های تحقیق این است که هر دو عالم دینی بر اساس آموزه های دینی در پی عرضه نظام دینی تعلیم و تربیت هستند. در بعد مبانی تربیت در بیشتر موارد اشتراک نظر دارند و در چند مورد نیز اختلاف نظر هست، در بعد اصول تربیت اشتراکات و اختلافاتی هست، در زمینه هدف تربیت، هر دو متفکر، هدف غایی تربیت را دستیابی به سعادت، و سعادت واقعی را نیز در کسب رضایت خداوند می دانند.
Machine summary:
"- مبانی تربیتی آگوستین : خدامحوری ، تثلیث باوری ، غیب پذیری ، آخرت گرایی ، خیر مطلق باوری که از هستی شناختی وی، اصالت روح ، دارا بودن جسم و روح ، مختار و مکلف بودن ، گناهکار بودن انسان، لطف خداوندی برای نجات از گناه اولیه از نظریه انسانشناختی او و شناخت حقیقت به عنوان راه رسیدن به سعادت، راه شناخت حقیقت با نور خداوندی ، یافتن خداوند و نجات انسان توسط مسیح ، کتاب و کلیسا که از دیدگاه معرفت شناختی وی نشأت می گیرد، جملگی مبانی تربیت دینی آگوستین را تشکیل می دهد که در تمام فعالیتها و برنامه ریزیهای تربیتی مدنظر قرار می گیرد و سایر ابعاد و اجزا همچون اهداف و اصول از آنها استخراج می شود.
com نتیجه گیری با توجه به بررسیهایی که در ارتباط با جهان بینی و آرای تربیتی غزالی و آگوستین انجام گرفت ، نتایج زیر را می توان بیان کرد: مشخص شد که هر دو عالم دینی از دانشمندان تأثیرگذار در جامعه دینی خود بوده اند و دیدگاه های آنان در زمینه های مختلف از جمله مسائل مربوط به تعلیم و تربیت ، کاملا بر آموزه های دینی مبتنی است و در مبانی تربیت بین آن دو اشتراکات فراوانی هست ؛ مانند: اعتقاد به خدا، به عالم غیب و حیات پس از مرگ و توانایی نسبی انسان برای شناخت حقایق هستی (که مبانی بسیار مفید و لازمی به منظور تدوین نظام تعلیم و تربیت دینی است )."