Abstract:
دقت در چیستی و حقیقت آدمی و توجه به تمایز وی از سایر موجودات با دو تجلی مهم تفکر و اراده،ما را به این مطلب دلالت می کند که فعالیت قوة عاقله در دو محور یاد شده(تفکر برای فهم و اراده برای عمل به یافته های نظری)آدمی را به واقع متمایز و سرآمد بر سایر موجودات قرار می دهد.بر عکس در صورت فعالیت نداشتن این دو بخش،آدمی به جایگاه اصیل خویش نمی رسد و در ردیف یا مادون سایر موجودات قرار می گیرد و شرافت و ارجمندی او معنای خود را از دست می دهد.
Machine summary:
"برخی سؤالات قابل طرح و پاسخ آنها با طرح برخی واژههای دینی در حین مباحث فلسفی،اینسؤال مطرح میشود که آیا اساسا مباحث فلسفی با اعتقاداتدینی مرتبط است یا نه؟آیا این خلط مبحث نیست؟ از سوی دیگر،آیا رسیدن به فهم فلسفی برای کمال آدمیکفایت میکند یا در مسیر کمال آدمی،فهم عقلی-فلسفی تنهاشرطی لازم و اولیه است و نه کافی؟ آیا ضرورت دارد که حاصل فهم فلسفی و صحیح،دروجوه متعدد زندگی اسنان جاری باشد یا اینکه این فهم،امریگسسته و منقطع از سایر وجوه زندگی است و الزامی به رعایتو لحاظ آن در سایر محورهای حیات نیست؟در هر صورت دلیلپاسخ ما چیست؟ پاسخها از آن رو که گاه طرح واژههای دینی با تحلیل دقیق عقلانیهمراه نشده است،ایراد به طرح مباحث دینی در حین مباحثفلسفی،ایراد و اشکالی بجاست،اما از سوی دیگر غیر قابلپذیرشاست.
اما اگر براساس تحلیلهای هستی شناختی(فلسفی)گامبه گام به مبادی ماوراء طبیعی و مجرد و محض عالم-که دررأس آنها حق تعالی است-برسیم(همان امری که با عناویتیچون واجب الوجود در حکمت مشاء،نور الانوار در حکمت اشراقو حقیقت وجود در حکمت متعالیه از آن یاد میشود)و نسبتمیان او و غیر او را در عالم ارزیابی کنیم،در نهایت جهان رامنحصر در خداوند و جلوات او خواهیم یافت در این صورتمسیر فلسفی-کلامی ما متین و متقن خواهد بود و ارتباطبین مباحث فلسفی با مباحث موجه دینی،نه از روی تعصب وجزماندیشی نابخردانه،بلکه عین روشنبینی فلسفی است."