Abstract:
گفت و گو یکی از بهترین و مناسب ترین رهیافت هایی است که از رهگذر آن می توان به دیدگاه ها و فراز و فرود اندیشه ها و عقاید پی برد و به نتیجه منطقی و درست رسید.همچنین با احیای استحکام و تمسک به اصول اخوت،که دستور صریح قرآن کریم،به همبستگی اجتماعی میان مسلمانان و تفاهم بیشتر میان آن هاست دست یافت.البته با این شرط که مبانی تبیین و موضوع بحث روشن شده و هدف طرفین حقیقت جویی بوده باشد.در این صورت هدایت و بشارت الهی نصیب افراد می شود و آنان از خردمندان به حساب می آیند«اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوا الآلباب(الزمر،18).نقش افراد عالم و بصیر به مسائل گفتمان در جهان اسلام و به سامان رساندن مباحث مطرح شده و جای گزین کردن راهکارهای بهینه در برابر الگوهای ارتجاعی و غربی با تلاش ها،مجاهدت ها و فداکاری ها میسر است.روشنفکران حوزه و دانشگاه می توانند با نقد وپیشنهاد اصلاحی خود در ایجاد این بستر،به منظور ترسیم جامعه ایده آل اسلامی مبتنی بر تفاهم،اخوت و مودت،تولید علمی،ایده های جدید و اجتهادی در جهت حرکت به سمت عمل گرایی در تامین حقوق مسلمانان و وحدت آن ها،بسیار تاثیرگذار باشند.اگر با گفتمان بتوانیم در طرح تجربه جامعه سازی دینی،آن گونه که پیامبر اکرم(ص)ترسیم و عملی کردند.پیش برویم و با دقت فکری،جریان های افراط گرای اسلامی و دین گریزی ها و سکولاربزم را به انزوا بکشانیم و از سویی دیگر فقر مقرط برخی بلاد اسلامی و سرمایه داری افسار گسیخته برخی بلاد دیگر را به خلاقیت و اجتهاد و نواندیشی و وحدت،در عین اصالت خواهی و اصول گرایی،مبدل کنیم،آن وقت است که از راه این تفاهم و تعامل و همدلی،همبستگی و وحدت ایجاد می شود.در نتیجه قانون گرایی،عدالت خواهی،اسلام گرایی و شعار قرآنی(امة وسطا)تحقق می یابد و امت واحده قرآنی تشکیل می گردد.در این مقاله سعی شده به بیان اصولی از دیدگاه قرآن،که مایه خیر و بالندگی و برکت،منطقی و با ارزش اند،بپردازیم و از افتادن در مجادله و صرف قوا و نیرو در جهت عکس آن جلوگیری کنیم.به این امید که با چنین تعاملاتی جوامع و امت اسلامی به استمرار و حاکمیت و نشر قرآن و اخوت و اتحاد و انسجام همت گمارند.
Machine summary:
"اصل تقوا و اخلاص در نیت اگر هدف از گفتمان قرآنی در جهت رسیدن به منطق درست وبهرهمند شدن از ثمرۀ وحدت و اخوت و تقریب اسلامی صرف برایخدا و رضای او باشد و از خودنمایی و تظاهر و هوای نفسانی و نفاقبه دور باشد و خدا را در آنچه که میگویند و انجام میدهند ناظر براعمال خود ببینند آن وقت مشمول رحمت و هدایت الهی میشوندکه به تعبیر قرآن{/«العاقبة للتقوی/}(طه،132)»و{/«إن أکرمکمعند الله أتقاکم/}(الحجرات،13)»و سرانجام{/«و الذین جاهدوا فینالنهدینهم سبلنا و إن الله لمع المحسنین/}(العنکبوت،69)» اصل ادب و پرهیز از تکبر و تهمت و افترا رعایت اصل ادب در قرآن کریم به طور خلاصه مستلزمحسن خلق و خوشزبانی وسلام و درود است{/«و إذا جاءک الذینیؤمنون بآیاتنا فقل سلام علیکم/}(الانعام،54)»پرهیز از تمسخردیگران و به کار بردن القاب ناشایست انسانی و توهین و دشنامو عیبجویی و اتهام که از عادات جاهلان و مشرکان است درگفتمان قرآن بسیار مورد مذمت قرار گرفته است{/«یا أیها الذینآمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی أن یکونوا خیرا منهم و...
گذشت و صبر و مدارا کردن وسعۀ صدر داشتن از صفاتمؤمنین و محسنین در قرآن کریم است{/«فاعف عنهم و اصفح إنالله یحب المحسنین/}(المائده،13)»دعوت به آرامش و نرمخوییدر رفتار و گفتار ثمراتی چون انس و مودت و تألیف قلوب و جذبطرف مقابل را به همراه خواهد داشت{/«فلیتقوا الله و لیقولوا قولاسدیدا/}(النساء،9)»و{/«و إما تعرضن عنهم ابتغاء رحمة من ربکترجوها فقل لهم قولا میسورا/}(الأسرا،28)» اصل تنوع نژادی صرفا جهت شناسایی یکدیگر تنوع ملیتی و فرهنگی در اسلام هیچگاه مانع از گسترش دیناسلام در گذشته و حال و در انجام ضرورتهای فعلی نگردیدهاست،اسلام همۀ ابنای بشر را از سلالۀ واحد و از حضرت آدم(ع)میداند{/«و لقد خلقنا الإنسان من سلالة من طین/}(المومنون،12)»،و تفاوتها را نشانهای از آیات خود و صرفا ابزاری برای شناختیکدیگر میداند."