Abstract:
رویارویی باورها و سنت های شرقی با آزادی ها و فن آوری غرب، موضوعی بسیار مهم و جنجالی است که دستمایه ی بسیاری از رمان های مشهور عربی است. در این مقاله به برجسته ترین این رمان ها اشاره شده است و از این میان، رمان «قندیل ام هاشم» از یحیی حقی، به لحاظ مضمون و ساختار مورد بحث و بررسی قرار گرفته و رمان های «موسم الهجره إلی الشمال» از طیب صالح ، «الحی اللاتینی» از سهیل ادریس و «شیکاغو» از علاء الاسوانی معرفی شده است. دستاورد این مقاله، بررسی تفاوت این رمانها در پرداخت موضوع و نتیجه گیری های متنوع آنهاست. به عنوان مثال یحیی حقی سنت های خرافی شرق را مردود می داند و برخی ارزش های غربی را می ستاید و سعی دارد دین و معنویت شرق و علم و فن آوری غرب را درهم آمیزد و طرحی نو دراندازد.
Machine summary:
com"/> «بررسی آثار یحیی حقی، سهیل إدریس، علاء الأسوانی، طیب صالح» دکتررضا ناظمیان استادیار دانشگاه علامه طباطبایی چکیده رویارویی باورها و سنتهای شرقی با آزادیها و فنآوری غرب، موضوعی بسیار مهم و جنجالی است که دستمایه ی بسیاری از رمانهای مشهور عربی است.
در این مقاله به برجستهترین این رمانها اشاره شده است و از این میان، رمان «قندیل أم هاشم» از یحیی حقی، به لحاظ مضمون و ساختار مورد بحث و بررسی قرار گرفته و رمانهای «موسم الهجرة إلی الشمال» از طیب صالح ، «الحی اللاتینی» از سهیل ادریس و «شیکاغو» از علاء الأسوانی معرفی شده است.
مرد در این داستانها به دلیل قدرتی که در خانواده و اجتماع دارد و نیز به دلیل آن که در کشورهای شرقی بیشتر از زن، امکان درس خواندن و ادامه ی تحصیل در خارج از کشور را پیدا میکند، نماد شرق و زن به خاطر زیباییها و جلوههای مادی و مفهوم فریبندگیاش نماد غرب است.
در این میان، تفاوت یحیی حقی و توفیق حکیم در رمان «عصفور من الشرق» در آن است که حقی این سه مرحله را به صورت تصویری و به زبان داستان بیان کرده است، اما توفیق حکیم مانند بسیاری از آثارش در مقام دانای کل قرار گرفته و جایگاه موعظه کننده را به خود میگیرد و سعی دارد تا از زبان قهرمان داستان، جزئیات موضوع چالش شرق و غرب را بشکافد و نتیجه آن را که تمجید از فرهنگ معناگرای شرق است، به خواننده القا کند.
یکی از ویژگیهای نوشتاری یحیی حقی در قندیل ام هاشم آن است که در این داستان، همه چیز در خدمت تحولات روحی قهرمان داستان قرار دارد.