Abstract:
یکی از وظایف مهم نیروی انتظامی، اطلاع رسانی، ارائه مشاوره، تبلیغ و ترغیب، مشارکت جویی در حوزه ها و امور مربوط به خود می باشد که هم باید در مورد کارمندان نیروی انتظامی و هم در مورد مخاطبان بیرونی و عموم مردم به کار گرفته شود. برای تحقق صحیح و مستمر این امر، اطلاع یابی ( گرفتن اطلاعات و اخبار از کارمندان، مخطبان و عموم مردم) و نیز اطلاع رسانی (ارائه اخبار به مخاطبان) و در یک کلام ایجاد ارتباط، امری ضروری و حیاتی محسوب می شود. اگر ایجاد ارتباط با مخاطبان در جامعه به درستی تحقق نپذیرد، عملا چهره نیروی انتظامی مخدوش خواهد شد و نمی تواند ارتباطات صحیح با مخاطبان ایجاد کرده و به تعاملات با آنها بپردازد.
نیروی انتظامی می تواند از اینترنت برای بهبود ارتباط (اطلاع یابی و اطلاع رسانی) با مخاطبان بهره گیرد و با این اقدام گام بسیار موثری در راستای «پلیس جامعه محور» بردارد. در حال حاضر نیروی انتظامی به طرق مختلف همانند: تلفن 110، 197و116، صندوق پستی، پست الکترونیکی و...از مخاطبان و کارمندان نیروی انتظامی اطلاع یابی می نماید و همچنین اخبار و اطلاعات لازم را به صورت خبر، بولتن، انتشار در رسانه ها،
ثبت در وب سایت و...به مخاطبان اطلاع رسانی می نماید و با آنها ارتباط ایجاد می نماید. نیروی انتظامی در سایت خود www.police.ir ، فقط از یک طریق و آن هم به صورت پست الکترونیکی، اطلاعات و اخبار را کسب می کند و اطلاع رسانی آن به صورت انبوه به مخاطبان می باشد و این در حالی است که می تواند با استفاده از قابلیت های اینترنت به دسته بندی مخاطبان و ارائه اخبار و اطلاعات بر اساس حوزه کاری و علایق آنها اقدام نماید.
در این مقاله سعی شده است چارچوبی برای ارتباطات اینترنتی (اطلاع یابی و اطلاع رسانی) در نیروی انتظامی ارائه شود چون با توجه به تعاملی بودن اینترنت، می توان این عمل را متفاوت از رسانه های دیگر و با جذابیت بیشتری اجراء کرد. در این مقاله ابتدا ساختار و فعالیت های لازم برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی اینترنتی در نیروی انتظامی ارائه شده و سپس الگوی ارتباطی برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی اینترنتی در نیروی انتظامی ارائه شده است.
One of the most important responsibilities of the police is providing information,
offering consultation services, advertisement and encouragement and
seeking cooperation in arenas and affairs related to it. The above-mentioned
issues should be applied to both police personnel and the public and those outside
the police organization. In order to materialize this objective in a continuous
and proper way, it is absolutely essential to get information from the staff,
addressees and the public; and offering information to the addressees. In other
words, establishing relationship is considered to be a vital and critical issue.
In case the relationship with the addressees is not established in a proper way,
the public image and impression will be defaced; therefore police would not be
able to establish proper relationship with addressees and interact with them.
Police can take benefit from internet services for improving communication-
receiving and providing information- with its addressees; and a tremendous
rise can be made toward materialization of community- oriented police.
At the moment, police receives information and news via different means-telephone
numbers 110, 197 and 116, P.O.BOX, e-mail, etc. -from its addressees
and its staff. Police offers news and information to the public and its addressees
via bulletins, publishing in the press, recording at its website, etc. to communicate
with its addressees. There is a website www.police.ir wherein police
can receive news and information through e-mail; the website can be visited
by whoever wants to get information regarding different police related issues.
However, it seems that through utilizing internet capabilities, addressees can
be categorized; and news and information be provided on the basis of their
business and interests. This article aims at offering an internet based commu
nication network (receiving and providing news and information) in the police
organization. It is believed that due to being interactive, internet can perform
the task in a different and more attractive way. The article, at first, offers
the required structure and activities for internet-based information receiving
and providing; then a communicative pattern for internet-based information
receiving and providing is offered.
Machine summary:
"سازمانها با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات بسیار سریع ودقیق میتوانند بر روی گروههای مزبور تمرکز نموده و با ارائه اطلاعات،اخبار،پیامها،خدمات و محصولات،ارزش فزایندهای برای مخاطبان خود ایجاد کنند که این همان هدفاصلی ارتباطات در نیروی انتظامی میباشد.
همچنین نیروی انتظامی در ارتباطات اینترنتی میتواند به وسعت بیشتری از مخاطباندسترسی داشته و به آنها اطلاعرسانی کند و این در حالی است که در ارتباطات سنتی،امکاناطلاعرسانی به وسعت زیاد،چندان مقدور نیست،چون محدودیت در منابع و پرهزینه بودناطلاعرسانی و تبلیغات باعث میشود سازمان به برخی از مخاطبان و بهطور محدود اطلاعرسانی نماید.
{o(1)- ygrenys & noitargetni o} {o(2)- tnemeganam egnahc o} منابع فیزیکی سازمان نیروی انتظامی باید منابع فیزیکی لازم برای فعالیت در اینترنت و در مقیاس و حجم بالا رامدنظر قرار دهد،چون با ورود به عرصه اینترنت،محیط و دامنه ارتباطات افزایش مییابد وبه تبع آن محدوده مخاطبان وسیعتر میگردد و ارائه خدمات و محصولات بهطور صحیح ومناسب به تمامی مخاطبان موردنظر مستلزم داشتن منابع فیزیکی و تسهیلات لازم میباشد کهنیروی انتظامی باید بهطور دقیق این منابع را برنامهریزی و فراهم نماید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نیروی انتظامی باید قبل از اینکه از مخاطب اطلاعیابی نماید،اقداماتی انجام دهد که از آنبه پیشنیاز اطلاعیابی یاد شده است و شامل عوامل زیر میباشد: *تعریف موضوع مسئله *تعیین هدف اطلاعیابی و مخاطبان مورد هدف:هدف باید در راستای استراتژی تعیینشده بوده و تناقضی با ماموریت سازمان نداشته باشد و همچنین در تعیین هدف باید به افکارعمومی مخاطبان بسیار اهمیت داده و آنرا معیاری برای تعیین هدف قرار داد."