Abstract:
حقیقت انسان و جایگاه روح و نفس و حقیقت تجلی روح خدا در انسان و محجوب شدن کمالات وی به حجاب ها و کاستی ها از سعه وجودی اش، وجهه همت این مقاله است. ازآنجاکه هدف اصلی آفرینش رسیدن به کمال است، تعالی روح در قوس صعود و در مقام رجوع به حق تعالی و پیمودن منازل و مراحل گوناگون علو درجه شایسته او در گرو تنزل و هبوط و تعلق و تدبیر بدن به عالم ماده است تا بتواند به حیات طیبه نائل شود و مجلای ظهور انوار الهی قرار گیرد. آنچه در این مقاله بر آن تاکید می کنیم این است که راه وصول و سلوک سالک، منوط به کسب معرفت و مجاهده و تهذیب نفس است تا در این سیر الی الله به مقام فنا رهنمون گردد و این مهم تنها در گرو تبعیت از پروردگار، رسول الله(ص)، ائمه اطهار(ع) و پیروی از قرآن میسور می باشد.
Machine summary:
"{Sبایزید آمد شبی بیرون ز شهر#از خروش خلق،خالی دید دهر#ماهتابی بود،بس عالمفروز#شب شده از پرتو آن همچو روز#آسمان،پرانجم آراسته#هریکی کار دگر را خواسته#شیخ چندانی که در صحرا بگشت#کس نمیجنبید در صحرا و دشت#شورشی در وی پدید آمد به زور#گفت:یا رب!در دلم افتاد شور#با چنین درگه که بارفعت تو راست#اینچنین خالی ز مشتاقان چراست؟#هاتفی گفتش که:ای حیران راه!#هرکسی را،راه ندهد پادشاه#عزت این در،چنین کرد اقتضا#کز در ما،دور باشد هرگدا#چون حریم عز ما نور افکند#غافلان خفته را،دور افکند#سالها بردند مردان انتظار#تا یکی را بار بود،از صد هزارS}(عطار نیشابوری،1385:179-180) در تعالیم اسلامی و بینش عرفا و فلاسفه،روح خدا حقیقت اصلی انسان است که بالقوه دارایکمالات و سعۀ وجودی میباشد و با تنزلاتی که در قوس نزول پیدا کرده تا در حیات دنیوی و در ؟؟؟نازلهای از هستی قرار گیرد،کمالات او محجوب شده و گرفتار حجب گردیده و در مقام برگشتصعود الی الله انسان باید با کنار زدن موانعی که در سر راه قرار دارند،چهرۀ اصلی خود را که همراهسعۀ وجودی و کمال بالاتر است بیاید و تنها راه رسیدن به آن،خودیت میباشد که رفع این خودیتاجابت دعوت پیامبر(ص)و ائمه معصومین(ع)و قرآن میسور است."