Abstract:
چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمان ها است که برای بهرهمندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمیتوان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمان های دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواست های آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینههای سرعت و کیفیت و مهمتر از همه هزینه به چابکی نیاز دارند و هدف از انجام پژوهش بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (دولت الکترونیک) به عنوان بهترین ابزار افزایش سرعت و کیفیت خدمت رسانی و نقش محوری فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان است. جامعه آماری مورد مطالعه سازمان ثبت احوال استان تهران و مناطق استان است و ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. پرسشنامه در بین نمونه آماری که بالغ بر 196 نفر بودند توزیع شد. در نهایت 132 پرسشنامه جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده نتایج تحقیق حاکی از این است که بین چابکی سازمان و ابعاد آن با دولت الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد.
Machine summary:
"چابکی به صورت رشد محور است که از راه توانایی سازمان برای ادراک و تصدیق مجدد چشم انداز، بازسازی استراتژیها، و نوآوری در فنون مصداق مییابد؛ و سازمان چابک بر راههای جدید هدایت سازمان جهت واکنش سریع و موثر نسبت به تغییرات بازارها توجه دارد، که البته این روشها تا حدود زیادی مبتنی بر محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان هستند.
دولت الکترونیک علیرغم فواید مهمیکه دارد، عوارضی همچون کنترل اذهان عمومی، همگن کردن و تحت تاثیر قراردادن نظر عموم (از طریق پخش اطلاعات خاص) را به همراه دارد و بدین لحاظ اگر در مدیریت این فناوری دقت لازم به عمل نیاید، میتواند به یک ابزار قدرتمند در اختیار گروهی خاص برای اهداف سیاسی و اقتصادی تبدیل شود (Hiebert, J, 2005).
نظر به اینکه پرسشنامه به صورت طیف لیکرت طراحی شده و در واقع از نوع نگرش سنج است به همین جهت مناسبترین روش برای محاسبه اعتبار (پایایی)، ضریب آلفای کرونباخ است که میزان ضریب آلفای کرونباخ برابر 92/0 بوده، بنابراین پایایی پرسشنامه تایید گردید به منظور برآورد روایی پرسشنامه از تحلیل عامل تاییدی استفاده شد و روایی سازه به عمل آمد که ابعاد دولت الکترونیک و چابکی سازمان و شاخصهای مربوطه از بار عاملی قابل قبولی برخوردارند و تنها دو شاخص از 33 شاخص در نظر گرفته از این تحقیق به دلیل بار عاملی ضعیف حذف شدند.
در فرضیه فرعی رابطه دولت الکترونیک با قواعد و رویههای سازمان، دولت الکترونیک راهکاری برای افزایش چابکی و سرعت در بخش دولتی است و میتواند با کاهش مقررات و تشریفات زائد اداری سازمان، نیازهای ارباب رجوع را سریعتر پاسخ گفته و سازمان را به سمت داشتن عملکرد برتر در محیط رقابتی رهنمون سازد."