Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی ادراک از محیط کلاس و جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی ریاضی است. به همین منظور، از میان دانش آموزان دختر پایه ی سوم متوسطه ی منطقه 9 شهر تهران، 150 دانش آموز از طریق نمونه گیری خوشه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از (الف) پرسشنامه ی «در این کلاس چه می گذرد (WIHIC) (فراسر، فیشر و مک روبی، 1996)، (ب) هدف گرایی تحصیلی (AGOR) (بوفارد و همکاران، 1998). همچنین، از نمره ی درس ریاضیات در پایان نیمسال اول به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد: (الف) رابطه ی معناداری بین ادراک از محیط کلاس و پیشرفت تحصیلی درس ریاضیات وجود دارد، (ب) رابطه ی معناداری بین ادراک از محیط کلاس و جهت گیری هدف وجود دارد، (پ) بین جهت گیری هدف و پیشرفت ریاضی رابطه ی معناداری مشاهده نشد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که ادراک از محیط کلاس می تواند پیش بینی کننده ی پیشرفت تحصیلی در درس ریاضیات و جهت گیری هدف تسلط باشد.
this study was done to find out any relationship between perceptions of classroom environment and goal orientation with math academic achievement of female secondary students in district 9) in Tehran city. 150 students were selected as sample group through cluster sampling."What happens in this classroom" (WIHIC) and "goal-oriented education" (AGOR) scales was used for collecting of required data. Also، were measured math achievement in the first semester with final scores math (calculus). Statistical analysis of data was done using SPSS statistical software that includes using Pearson Spearman correlation test and regression analysis. Results showed that there is significant relationship between perceptions of classroom environment and education achievement of math. Also there is significant relationship between perceptions of classroom environment and goal orientation; but there is no significant relationship between goal orientation and education achievement of math. Also، regression analysis results showed that perceptions of classroom environment predict education achievement of math and mastery goal orientation.
Machine summary:
"حال با توجه به اهمیت مباحث انگیزشی از جمله جهتگیری هدف و ادراک از محیط کلاس و تأثیر هریک از آنها بر پیشرفت تحصیلی،پژوهش حاضر درصدد است تا رابطهی این متغیرها را با پیشرفت تحصیلی درس ریاضیات مورد بررسی قرار دهد.
با توجه به دلایل ذکر شده و نیز اهمیت درس ریاضیات،هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطهی جهتگیری هدف و ادراک از محیط کلاس با پیشرفت تحصیلی درس ریاضیات است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون رگرسیون در جدول بالا نشان میدهد،با توجه به ضریب تعیین 80% تغییرات در متغیر پیشرفت ریاضی توسط متغیر ادراک از محیط کلاس تبیین میشود.
با توجه به یافتههای این پژوهش و سایر پژوهشها محیط کلاس تاثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی و همچنین هدف گزینی دانشآموزان دارد.
پیشنهاد میگردد با توجه به نتایج پژوهش حاضر و جمعبندی مجموعه مبانی نظری و سوابق پژوهشی مرتبط با جهتگیری هدف و ادراک محیط کلاس و رابطه این دو متغیر با پیشرفت تحصیلی درس ریاضیات دانشآموزان،پیشنهادهای زیر را میتوان ارائه کرد:الف)برگزاری کارگاههای آموزشی جهت آشنا نمودن معلمان با مؤلفههای مؤثر در ادراک محیط کلاس و تأثیر آنها بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان.
J ,llevalF snoitubirtnoC :tnemeveihca dna tnemegagne evitingoc s'tneduts loohcs hgih gnitciderP ,ygolohcysP lanoitacudE ylaropmetoC ,noitavitom dna noitpecrep moorssalc fo .
,tnemeveihca dna gninrael ni noitatneiro laog fo elor eht :syawhtap elpitlum ,slaog elpitluM .
ygoloiB sdrawot edutitta rieht dna tnemnorivne gninrael moorssalc rieht fo snoitpecrep 'stneduts noitacude yradnoces hsikruT .
tnemeveihca ecneics dna gninrael detaluger-fles ni snoitpecrep tnemnorivne moorssalc fo elor ehT ."