Abstract:
هدف از این مطالعه، بررسی میزان سوگیری باورهای خودکارآمدی دانشآموزان با توجه به ملاکهای بیرونی، و تاثیر آن بر پیامدهای انگیزشی، عاطفی و عملکرد تحصیلی آنان بوده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشآموزان پابه دوم راهنمایی تشکیل میدادند و نمونه مورد مطالعه شامل 273 نفر از دانشآموزان (150 دختر و 123 پسر) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای متشکل چند مقیاس برای سنجش خودکارآمدی، انگیزش، عواطف و احساس نسبت به مدرسه، به همراه یک آزمون ریاضی محقق ساخته بوده است. براساس اختلاف نمره مقیاس خودکارآمدی با معدل سه نمرة ارزیابی معلمان، ارزیابی همکلاسان و نمره کسب شده در آزمون ریاضی، دانشآموزان به سه گروه دارای قضاوتهای خودکارآمدی خوشبینانه، واقعبینانه و بدبینانه تقسیم شدند. تحلیل دادهها با استفاده از شیوه تحلیل واریانس و آزمون تی صورت گرفته است. یافتهها نشان داد که بیشتر دانشآموزان دچار خطای بیشبرآورد خودکارآمدی تحصیلی هستند. تحلیل واریانس پیامدهای انگیزشی و عاطفی حاکی از تفاوت معنادار میانگین گروه دارای باورهای خودکارآمدی واقعبینانه و بدبینانه، به نفع گروه اول بود. همچنین در متغیر عملکرد ریاضی میانگینهای هر سه گروه بطور معناداری از یکدیگر متفاوت بودند. گروه دارای باورهای بدبینانه بالاترین و گروه دارای باورهای خوشبینانه کمترین نمره عملکرد ریاضی را دارا بودند. این نتایج نشان دهنده ارتباط نوع باورهای خودکارآمدی دانشآموزان با جنبههای انگیزشی، عاطفی و عملکردی در امور تحصیلی است. با توجه به برآورد غیر واقع بینانه دانشآموزان از کارآمدی تحصیلی خود، توصیه میشود درباره واقعیتر نمودن خودکارآمدی آنان چارهاندیشی شود.
Machine summary:
"بدینسان اهداف اصلی این پژوهش،در چارچوب سه سؤال تحقیقاتی زیر خلاصه میگردد: 1 با توجه به ملاکهای بیرونی،میزان درستی برآوردهای خودکارآمدی دانشآموزان درباره ظرفیتهای تحصیلی خود چگونه است؟به عبارت دیگر،این قضاوتها تا چه حد خوشبینانه،واقعبینانه یا بدبینانه است؟ 2 آیا دانشآموزانی که قضاوتهای خودکارآمدی خوشبینانه،بدبینانه،یا واقعبینانه دارند از لحاظ سطوح انگیزشی،عاطفی و عملکرد ریاضی با یکدیگر فرق دارند؟ 3 آیا بین دختران و پسران از لحاظ قضاوتهای خودکارآمدی،پیامدهای انگیزشی، عاطفی و عملکرد ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی است.
به منظور بررسی تأثیر سوگیری قضاوتهای خودکارآمدی بر انگیزش تحصیلی درونی، انگیزش بیرونی،احساس نسبت به مدرسه،عواطف مثبت،عواطف منفی،و آزمون ریاضی دانشآموزان(سوال دوم تحقیق)،میانگین نمره آنها در متغیرهای مذکور در سه گروه دارای قضاوتهای خوشبینانه،بدبینانه و واقعبینانه خودکارآمدی،طی تحلیلهای جداگانهای یا استفاده از روش تحلیل واریانس یکسویه مورد مقایسه قرار گرفتند.
تفاوت میانگین نمرات متغیرهای مستقل پژوهش با توجه به وضعیت خودکارآمدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانچه نتایج درجشده در جدول 2 نشان میدهد،مقدار F بدست آمده در تحلیل واریانس برای متغیر انگیزش درونی معنادار است.
Martinez-Pons در این مطالعه تأثیر درستی یا سوگیری قضاوتهای خودکارآمدی بر پیامدهای انگیزشی، عاطفی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نیز مورد بررسی قرار گرفت.
بالاخره نتایج این تحقیق درباره تفاوتهای جنسیتی نشان داد در حالیکه احساس خودکارآمدی دختران بالاتر از پسران میباشد،از لحاظ درستی قضاوتهای خودکارآمدی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود ندارد.
A cross-national comparison study in the accuracy if self-efficacy beliefs of middle-school mathematics students.
Self-efficacy, motivation constructs and mathematical performance of entering middle school students."