Abstract:
این پژوهش به منظور بررسی عوامل موثر در اشاعه مفاهیم و باورهای دینی بین دانشآموزان (دوره راهنمایی و متوسطه منطقهی 2 تهران)انجام شده است.
این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و جامعهی آماری آن شامل کلیهی دانشآموزان پسر و دختر دورهی راهنمایی و متوسطه منطقه2 تهران که درسال تحصیلی 86 - 1385 میباشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 384 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری تصادفی ساده (قرعهکشی) انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی آن توسط نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 85/0 تایید گردید. دادهها پس از جمعآوری توسط نرم افزار SPSS v.11.5 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج به شرح زیر بود: 1ـ بین ویژگیهای والدین و رشد باورهای دینی دانشآموزان دورهی متوسطه رابطهی معنیداری وجود دارد. 2ـ بین امکانات فرهنگی خانواده و رشد باورهای دینی دانشآموزان رابطهی معنی داری وجود دارد. 3ـ بین ویژگیهای دبیر پرورش و بینش اسلامی و رشد باورهای دینی دانشآموزان رابطه معنی داری وجود دارد. 4ـ بین امکانات مدرسه و رشد باورهای دینی دانشآموزان رابطهی معنادار وجود دارد. 5ـ بین روشهای تبلیغ در جامعه و رشد باورهای دینی دانشآموزان دورهی متوسطه و راهنمایی رابطهی معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج بدست آمده و معناداری رابطه بین عوامل فوق و رشد باورهای دینی شاگردان به نظر میرسد که توجه به این عوامل و در نظر گرفتن برنامههایی جهت تقویت عوامل فوق برای جامعه مانند ایجاد امکانات بیشتر برای مدارس و روشهای تبلیغ مناسب در رسانهها اثرگذار باشد.
The aim of this study is to shed light on the factors promoting the religious concepts and beliefs among the guidance- and high-school students in district 2 of Tehran. The study was a descriptive survey، and the statistical population consisted of all male and female guidance- and high-school students of district 2 of Tehran in the school year 2006-2007. Sample size was based on Morgan table and covered 384 students selected through simple random sampling. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose validity and reliability was confirmed by experts and Cronbach's alpha (0.85)، respectively. The collected data was analyzed by the SPSS v.11.5 software.
The results showed that (1) there was a significant relationship between parents' character and the growth of religious beliefs of high-school students، (2) there was a significant relationship between cultural facilities of family with the growth of religious beliefs of students، (3) there was a significant relationship between the character of religious education teachers with the growth of religious beliefs of students، (4) there was a significant relationship between school facilities and the growth of religious beliefs of guidance- and high-school students and (5) there was a significant relationship between methods of propagation in community with the growth of religious beliefs of guidance- and high-school students. Regarding the findings and the significant relationship between the said factors and the growth of religious beliefs، they should be given due consideration by the society.
Machine summary:
"نتایج بدست آمده از اجرای آزمون همبستگی پیرسون در جدول 1 آمده است،به طوری که دادههای مندرج در جدول یادشده نشان میدهد میزان ضریب همبستگی بین دو متغیر ویژگیهای والدین و رشد باورهای دینی دانشآموزان رقمی معادل r-0/394 است و سطح اعتبار حاصله برابر با p-0/001 میباشد.
نتایج بدست آمده از اجرای آزمون یادشده در جدول 2 آمده است، به طوری که دادههای مندرج در جدول یادشده نشان میدهد میزان ضریب همبستگی بین دو متغیر امکانات فرهنگی خانواده و رشد باورهای دینی دانشآموزان رقمی معادل با r-0/11 است و سطح اعتبار حاصله برابر با p-0/029 میباشد.
نتایج بدستآمده از اجرای آزمون همبستگی پیرسون در جدول 3 آورده شده است،بطوری که دادههای مندرج در جدول یادشده نشان میدهد میزان ضریب همبستگی بین دو متغیر ویژگیهای دبیر پرورش و بینش اسلامی و رشد باورهای دینی دانشآموزان رقمی معادل با r-0/536 است و سطح اعتبار حاصله برابر با p-0/001 میباشد.
موضوع فرضیه پنج این پژوهش در خصوص رابطه بین روشهای تبلیغ در جامعه و رشد باورهای دینی دانشآموزان میباشد،جهت بررسی فرضیه 5 از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است.
به طوری که اطلاعات بدستآمده از اجرای آزمون تحلیل واریانس نشان میدهد، سطح اعتبار حاصله از حداکثر مقدار قابل قبول برای تأیید فرضیه (???-0/05) کوچکتر است (0/037؟؟؟0/05)لذا میتوان نتیجه گرفت که فرضیه 5 تأیید میشود و به دیگر سخن بین روشهای تبلیغ در جامعه و رشد باورهای دینی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری در یکی از نتایج حاصلشده به این نتیجه رسیدیم که بین روشهای تبلیغ در جامعه و رشد باورهای دینی دانشآموزان دورهی متوسطه و راهنمایی رابطهی معنادار وجود دارد."