Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبک های هویت می باشد.
از بین دانشجویان مونث دوره کارشناسی پس از تعیین نوع سبک هویت 67 نفرکه دارای سبک های هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی بودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گنترل گمارده شدند.
گروه آزمایشی در12 جلسه یک ساعت ونیمه تحت درمان و پس از یک دوره سه ماهه مجددا موردپیگیری قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد.
نتایج تحلیل نشان داد که تنیدگی ادراک شده گروه آزمایش بطور معناداری نسبت به گروه گواه کاهش یافته است. همچنین یافته ها در مورد سبک های هویت نمایانگر این بود که بر تنیدگی تاثیر داشته است اما سبک های هویت نتوانسته اند تاثیر معناداری در اثر بخشی آموزش تنیدگی زدایی بر تنیدگی ایجاد کند. پیگیری وضعیت افراد نشان دهنده پایداری تغییرات ایجاد شده است.
ارزیابی و تفسیر رویدادها در تعیین میزان تنیدگی نقش مهمی دارند و روش درمانگری به شیوه آموزش تنیدگی زدایی با تاکید بر تغییرات شیوه هایی که درآن فرد «خود» را مورد خطاب قرارمی دهد بر تنیدگی موثر است همچنین هویت نیز به عنوان معیاری نسبتا پایدار از یگانگی خود بر تنیدگی تاثیر دارد.
The purpose of this experiment was to study the effect of stress inoculation training on perceived stress in different identity style.
Participates from simple random samplings were chosen and identity style questionnaires were performed. Entrance criteria for participant include: Female، undergraduate students in educational courses، having psychological and physical health by self-report.
54 subjects were divided by random assignment into 2 subject groups on the basis of their identity style (normative، diffuse/avoidant). In the next stage perceived stress questionnaires were performed. Then treatment. In the post test we perceived stress questionnaires was applied.
The results indicated. That stress inoculation training can decrease perceived stress، and explanations and evaluations of events in mind are important in stress. Changing on the basis of self instruction can affect on perceived stress.
Machine summary:
"ارزیابی و تفسیر رویدادها در تعیین میزان تنیدگی نقش مهمی دارند و روش درمانگری به شیوه آموزش تنیدگیزدایی با تأکید برتغییرات شیوههایی که در آن فرد«خود»را مورد خطاب قرار میدهد بر تنیدگی مؤثر است همچنین هویت نیز به عنوان معیاری نسبتا پایدار از یگانگی خود بر تنیدگی تأثیر دارد.
با توجه به اینکه که نحوه پردازش فرد نسبت به تنیدگی بسیار مهمتر از موقعیت تنیدگیزاست و در این زمینه ارزیابی شناختی نقش مهمی را در سلامت روانی ایفا میکند، بنابر این میتوان گفت مداخله و آموزش تنیدگیزدایی میتواند روش مناسبی جهت کنترل تنیدگی و در افراد باشد.
همچنین نتایج F بدست آمده(130/46)در مورد سبکهای هویتی نشان میدهد که هویت نیز توانسته تأثیر معناداری در تنیدگی ایجاد کند هرچند این معناداری از میزان 0/01 در مرحله آزمایش به 0/05 در مرحله پیگیری تغییر پیدا کند.
شی2و هوران3(2004)تحقیقی برروی درمانگری به شیوه آموزش تنیدگیزدایی بر اضطراب،تنیدگی،باورهای غیر منطقی و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول رشته حقوق انجام دادند و افرادی را که آموزش دریافت کرده بودند در طی دو مرحله در طول دوره مورد بررسی قرار دادند که نتایج حاکی از کاهش اضطراب و تنیدگی و باورهای غیر منطقی و بهبود عملکرد تحصیلی در آنها بود.
همانگونه که جدول 4 در مورد سبکهای هویت نشان میدهد،سبکها توانستهاند در تغییر میزان نشانههای تنیدگی مؤثر باشند، هاسلم(2009)در تحقیقی که در بین دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشکدههای آمریکا انجام داد به این نتیجه رسید که بین تنیدگی افراد و هویت آنها رابطه معناداری وجود دارد."