Abstract:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) و ارزیابی کاربرد ترسیم ساعت به مثابه ابزاری عصب ـ روانشناختی در جمعیت کودکان ایرانی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر، از نوع پسرویدادی با گروه همتاست که در آن 161 کودک با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی بهصورت تصادفی چندمرحلهای و 161 کودک عادی 6 تا 12 سال که از نظر سن، جنسیت، دستبرتری، پایه تحصیلی و هوشبهر با آنها همتا بودند، نیز بهصورت تصادفی از مناطق 19 گانه شهر تهران انتخاب شدند. ازاینرو حجم کل نمونه مورد بررسی 322 نفر بود. مفهومسازی زمان و ترسیم ساعت، بهطور جداگانه و با استفاده از سامانه نمرهگذاری کوهن و همکاران (2000) که بر روی کودکان مدرسهرو هنجار شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که عملکرد کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی، بدون توجه به زیرنوعهای مختلف، بهطور معناداری، از کودکان عادی، ضعیفتر است. کودکان با اختلال نارسایی توجه /بیشفعالی از زیر نوع مرکب، عملکردی ضعیفتر از دو زیرنوع دیگر داشتند. تحلیل کیفی عملکرد، خطاهایی را آشکار ساخت که ناشی از برنامهریزی ضعیف در انجام تکلیفهای نیازمند هماهنگی است، و همواره با بدکارکردی اجرایی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی به چشم میخورد. نتیجهگیری: با توجه به تحلیلهای کمی و کیفی و تفاوتهای بین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، آزمون ترسیم ساعت ابزار غربالگری مناسب و بخشسودمندی از ارزیابی جامع عصب ـ روانشناختی در کودکان با ADHD است.
Objective: The purpose of this research was to determine clock drawing pattern in children with and without attentiondeficit/ hyperactivity disorder (ADHD)، and to evaluate the usage of clock drawing as a neuropsychological measure for
the Iranian children. Method: In this ex post facto research، 161 children with ADHD and 161 normal children، ageing 6-12 years were matched from a grid of sectors of 19
different educational areas in Tehran through a multi-steps random sampling. Conceptualization of time and construction of the clock face were assessed separately using Cohen & et al.، (2000) scoring system normed on school-age children. Results: Children with ADHD، regardless of subtype، performed significantly poorer than controls.
Furthermore، children with combined subtype of ADHD، performed poorer than two other subtypes. The qualitative analysis of performance revealed errors that were
subsequent to poor planning during task execution، consistent with executive dysfunction commonly present in children with ADHD. Conclusion: Accordingly، we can
conclude that clock drawing test is a useful screening tool، as well as a valuable addition to a comprehensive neuropsychological evaluation in children with ADHD.
Machine summary:
روش:پژوهش حاضر،از نوع پس رویدادیبا گروه همتاست که در آن 161 کودک با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی به صورت تصادفی چند مرحلهای و 161 کودک عادی 6 تا 12سال که از نظر سن،جنسیت،دست برتری،پایۀ تحصیلی و هوشبهر با آنهاهمتا بودند،نیز به صورت تصادفی از مناطق 19گانه شهر تهران انتخابشدند.
این نکته که ترسیم ساعت تا چهاندازه نشان دهندۀ عملکرد شناختی در کودکان است،در ادبیات پژوهشی،کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونهکه در جدول 3 مشاهده میشود بینسطوح اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی(کودکان با وبدون اختلال)در متغیر وابسته ترکیبی ترسیم شکلساعت و جایگزینی عقربهها برای نشان دادن زمان(ساعت 00:3،نیم ساعت 30:9 و دقیقه 20:10)تفاوتمعنادار وجود دارد.
این یافته در تحلیل کیفی نتایج پژوهش کیبی وهمکاران(2002)نیامده است و باتوجه به آنکه،پژوهشهای اندکی در مورد ترسیم ساعت و اختلالنارسایی توجه/بیشفعالی صورت گرفته،از اهمیتبسزایی برخوردار است.
این یافته باتوجه به آنکه،&%03803SKPG038G% پژوهشهای اندکی در مورد ترسیم ساعت و اختلالنارسایی توجه/بیشفعالی صورت گرفته از اهمیتخاصی،برخوردار است.
البته عملکرد کودکان بااختلال نارسایی توجه/بیشفعالی در پژوهش کیبی وهمکاران(2002)ضعیفتر و بدتر از نوع نارساییتوجه غالب بوده،اما این تفاوت از نظر آماری معنادارنبوده است.
در کودکان گروه همتا،تقریبا هیچ کودک بالاتر از8 سال از ربع دایره هنگام ترسیم ساعت غفلت نکردهبود؛درحالیکه این امر حتی تا 12/5 سالگی در گروهکودکان بااختلال نارسایی توجه/بیشفعالی به چشممیخورد.
sessecorp evitucexe fo elor eht:stnapicitrap ytivitcarepyh htiw redrosid ticifed noitnetta ni sticifed yromem cigetartS.
911-411,71,scirtaideP laroivaheB dna latnempoleveD fo lanruoJ ?redrosid ytivitcarepyh/ticifed .
redrosid ytivitcarepyh/ticifed noitnetta htiw nerdlihc ni gniward ecaf kcolC.
slortnoc lamron dna seitilibasid gnidaer,redrosid ytivitcarepyh ticifed noitnetta htiw nerdlihc ni seitiliba egaugnaL.