Abstract:
امروزه در بسیاری از دانشگاه ها ملاک ها و معیار های انتخاب و انتصاب مدیران تغییرات چشمگیری داشته است که یکی از عمده ترین آن،تعیین سطح هوش چندگانه در مدیران می باشد. با توجه به اهمیت موضوع این تحقیق برآنستکه به تعیین سطح هوش چندگانه مدیران آموزش عالی بپردازد. بر این اساس این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجراء پیمایشی می باشد. جامعه مورد پژوهش در این تحقیق شامل کلیه روسا، معاونین، ریاست دانشکده ها، معاونین دانشکده ها و مدیران میانی و پایه واحد های دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت می باشند که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای –تصادفی از میان واحد های مذکور 10 دانشکده انتخاب گردیده و سپس از میان آن ها بصورت تصادفی ساده اعضای نمونه انتخاب شده اند. حداقل حجم نمونه مورد پژوهش مطابق فرمول کوکران 166 نفر بدست آمد. ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه استاندارد 90 گویه ای می باشد،که پایایی کل آن پس از توزیع در یک جامعه 30 نفری 0.996 بدست آمد. نتایج حاصل از آزمون سوالات پژوهش نشان داد که وضعیت هوش منطقی – ریاضی ، هوش بدنی – جنبشی، هوش بین فردی ، هوش دیداری – فضایی ، هوش طبیعت گرایانه و هوش وجودی (هستی گرایانه) در مدیران دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت در حد مطلوبی قرار دارد. اما هوش موسیقیایی، هوش درون فردی و هوش زبانی در مدیران دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت در حد ضعیفی قرار دارد.
Machine summary:
"سوال سوم پژوهش:اولویتژهای هوش چندگانه در مدیران دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت کدامند؟ جهت تعیین رتبه هوش چندگانه در مدیران نمونه مورد پژوهش از طریق آزمون فریدمن،رتبه موردنظر مشخص شده است که به شرح جدول زیر میباشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که از جدول مربوط به آزمون فریدمن مشاهده میگردد،برخلاف نظریه عمومی مطرح در زمینه هوش چندگانه مطرح در مدیران،در نمونه مورد پژوهش انواع هوش نهگانه به ترتیب عبارتند از:هوش منطقی-ریاضی،هوش بین فردی،هوش طبیعتگرایانه،هوش وجودی (هستیگرایانه)،هوش بدنی-جنبشی،هوش دیداری-فضایی،هوش زبانی،هوش درون فردی و هوش موسیقیایی میباشد سوال چهارم پژوهش:آیا بین مدیران زن و مرد به لحاظ برخورداری از هوشهای چندگانه تفاوت وجود دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل واریانس نشان میدهد در سطح اطمینان 95%،هوش بین فردی با مقدار F 136.
و این مشکل تا حد زیادی (ونه 100%)از طریق قرار گرفتن متغیر دیگری به نام تعیین سطح هوش چندگانه مدیران مرتفع گردیده است(معمولا در حوزههای علوم انسانی و مدیریت نمیتوان انتظار تحقق صددرصدی متغیرها را داشت).
اما بنابر پژوهشهای انجام شده(از جمله ساروفین:1999،هافمن و برین:2006)میتوان برای تربیت مدیران آینده از طریق شناسایی IM در دانشآموزان کودکستانی و دبستانی اقدامات ضروری صورت میپذیرد و با توجه به سطح یادگیری بسیار بالای این گروه سنی شرایط آینده مدیریت را از لحاظ تامین منابع انسانی بهبود بخشید.
xineohP fo ytisrevinU,noitatressiD larotcoD,secnegilletnI elpitluM fo sniamoD dna pihsredaeL neewteB pihsnoitnaleR ehT)4002(esineD einafetS,nosliW"