Abstract:
این تحقیق، با هدف بررسی رابطه بین میزان اعتیاد به اینترنت با دو متغیر انگیزه تحصیلی و رشد اجتماعی شکل گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان دبیرستانهای استان مازندران به تعداد 99328 نفر تشکیل دادهاند. نمونه آماری 417 نفر تعیین شده است. ابزار اندازهگیری پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ با پایایی 95/0، پرسشنامه استاندارد رشد اجتماعی واینلند با پایایی 92/0 و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه تحصیلی با پایایی 86/0 میباشد. روایی صوری و محتوایی هر سه پرسشنامه بررسی و مورد تأیید متخصصان حوزه مربوطه قرار گرفت. دادهها در دو سطح توصیفی، شامل: جداول توزیع فراوانی و درصدی، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی: شامل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از یافتهها حاکی است که، میزان اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دختر و پسر متوسطه شهرها و روستاهای استان مازندران متفاوت نیست؛ بین میزان اعتیاد به اینترنت و انگیزه تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر مقاطع متوسطه شهرها و روستاهای استان مازندران رابطه معنیدار معکوس وجود دارد، بین میزان اعتیاد به اینترنت و رشد اجتماعی در دانشآموزان دختر و پسر مقاطع متوسطه شهرها و روستاهای استان مازندران رابطه معنیداری بهدست نیامد.
Machine summary:
"/ فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال دوم ـ شماره دوم ـ زمستان 1390 بررسی میزان اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با انگیزه تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه استان مازندران1 فضیله روحانی* 1 سعیده تاری** چکیده واژگان کلیدی این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی با همین عنوان میباشد که با حمایت مالی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران انجام پذیرفته است.
با توجه به پیامدهایی که اعتیاد به اینترنت برای فرد معتاد به آن دارد، مثل تغییر دادن سبک زندگی به منظور صرف زمان بیشتر در اینترنت، بیتوجهی به سلامت خود در نتیجه کار با اینترنت، اجتناب از فعالیتهای مهم زندگی به منظور صرف وقت بیشتر در اینترنت، کاهش روابط اجتماعی، نادیده گرفتن خانواده و دوستان، مشکلات مالی ناشی از هزینههای بهرهگیری از Internet Addict اینترنت، مشکلات تحصیلی؛ به نظر میرسد که لازم است، مسأله اعتیاد به اینترنت و ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد (یانگ 1 ، 1998، 106).
نتایج آزمون t در ارتباط با فرضیه اول جنسیت تعداد میانگین انحراف معیار خطای استاندارد t درجه آزادی سطح معنیداری دختر 140 95/37 75/13 16/1 51/0- 258 61/0 پسر 120 95/38 57/17 6/1 5/0- 223 با توجه به سطح معنی داری به دست آمده در جدول 3، مشخص می شود که تفاوت معناداری بین شیوع اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دختر و پسر متوسطه شهرهای استان مازندران وجود ندارد."