Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر دوره های آموزشی فنآوری اطلاعات بر بهبود عملکرد کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، متشکل از کلیه کارکنان ستادی (1024 نفر) و مدیران (113 نفر) دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده که از این جامعه، تعداد 281 نفر از کارکنان و 88 نفر از مدیران با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. به منظور تعیین روایی از قضاوت استادان این رشته استفاده گردید و میزان پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ معادل 89/0حاصل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمونهای ناپارامتریک باینومیال و فریدمن) انجام گردید. نتایج حاصل نشان داد که آموزش فنآوری اطلاعات (ICDL) بر هر شش مؤلفه عملکرد (مهارتهای جدید، دقت و اثربخشی در انجام کار، سرعت و مقدار انجام کار، موفقیت شغلی، جاذبه و علاقهمندی در انجام کار، استرس شغلی) تأثیر معناداری داشته و نهایتا موجب بهبود عملکرد کارکنان شده است.
Machine summary:
"محاسبه شاخص های میانگین و انحراف استاندارد ابعاد مؤلفههای بررسی شده گویهها میانگین انحراف استاندارد افزایش مهارتهای جدید افزایش دانش و مهارت فنآوری اطلاعاتی و کار با رایانه 93/3 769/0 افزایش توانایی مورد نیاز شغل مورد تصدی 85/3 766/0 افزایش توانایی بهکارگیری امکانات که در اختیار 89/3 807/0 افزایش استفاده بهینه از مهارت و توانایی کارکنان شما در محیط کار 86/3 706/0 پذیرش وظایف شغلی جدید در فرد 59/3 907/0 افزایش دقت و اثربخشی در انجام کار افزایش تمرکز بر روی کارها 58/3 867/0 کاهش ضریب خطا و اشتباهات در شغل مورد تصدی 46/3 842/0 کاهش نیاز به نظارت سرپرست بر کارهای مورد تصدی 51/3 875/0 افزایش کیفیت عملکرد شغلی 77/3 717/0 افزایش توانایی در تشخیص صحیح مشکلات مربوط به شغل 58/3 846/0 افزایش سرعت و مقدار انجام کار انجام به موقع کارها و وظایف شغلی 77/3 835/0 صرفه جویی در زمان لازم برای انجام وظایف شغلی 95/3 775/0 کاهش هزینه های مربوط به شغل 64/3 803/0 افزایش موفقیت شغلی انجام به موقع کارها و وظایف شغلی 77/3 835/0 صرفهجویی در زمان لازم برای انجام وظایف شغلی 95/3 775/0 کاهش هزینههای مربوط به شغل مورد تصدی 64/3 803/0 افزایش موفقیت در انجام وظایف شغل 76/3 800/0 کاهش میزان مراجعات به سرپرست در رابطه با مشکلات کاری 56/3 943/0 سازگاری با دگرگونیهای شغلی و سازمانی 48/3 845/0 ارایه راهحلهای دقیق و منطقی برای حل مسایل مربوط به شغل 53/3 793/0 ارتقای پست سازمانی و یا ترفیع شغلی 05/3 895/0 جاذبه و علاقهمندی در انجام کار افزایش علاقهمندی شما نسبت به محیط کار و شغل 38/3 862/0 ایجاد انگیزه برای شرکت در دورههای آموزشی پیشرفتهتر رایانه 71/3 797/0 کاهش تقاضای انتقال و جابجایی از شغل به شغل دیگر 08/3 025/1 افزایش رضایت مدیر از کار 60/3 889/0 افزایش رضایت ارباب رجوع 57/3 924/0 کاهش استرس شغلی کارکنان کاهش فشارهای ناشی از کار 48/3 930/0 کاهش ارتباط فیزیکی با ارباب رجوع 52/3 979/0 پاسخگویی بهتر به مقامات بالادست 75/3 841/0 احساس آرامش شغلی 48/3 989/0 کاهش استرس شغلی 42/3 001/1 فرضیه اول: گذراندن دورههای آموزشی فنآوری اطلاعات سبب بهبود عملکرد کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شده است."