Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بهکارگیری مهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات با خودراهبری در یادگیری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، انجام شده است. این پژوهش، از لحاظ ماهیت و هدف، از نوع کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری آن عبارت از دانشجویان کارشناسیارشد رشتههای برنامهریزی درسی، مدیریت مالی، حقوق، ادبیات فارسی، علوم دام و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در سال تحصیلی 91- 1390 بودهاست. با استفاده از روش تصادفی طبقهای 200 نفر از اعضای جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه بر روی آنان اجرا شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد خودراهبری در یادگیری و پرسشنامه محققساخته فنآوری اطلاعات و ارتباطات با ضریب پایایی 775/0، استفاده شده است. دادههای آماری با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که صددرصد از تغییرات خودراهبری در یادگیری توسط مؤلفههای فنآوری اطلاعات و ارتباطات قابل تبیین است. همچنین با نتایج مطالعه در قالب آزمون همبستگی پیرسون، در سطح خطاپذیری (05/0) میتوان اذعان نمود که بین آشنایی با سختافزار و رغبت در یادگیری همبستگی معنیدار وجود دارد.
Machine summary:
"نوآوریهایی که با Dyck Richardson بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در کلاسهای مورد مطالعه در این پژوهش مورد توجه قرار گرفتهاند، ناظر بر کارگروهی، تحقیق مبتنی بر اینترنت، جستوجوی اطلاعات، تحقیق و یادگیری مشارکتی بوده است و همچنین، دانشآموزان در زمینه انجام دادن تحقیق، ترجمه، استفاده از لوحهای فشرده آموزشی و اینترنت بسیار فعال بودهاند (حجفروش، 1383).
همچنین، بر پایه مطالعات تطبیقی و بررسی ظرفیتهای بومی کشور، الگوهای اثربخش آموزش و یادگیری شیمی در دوره متوسطه با استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شده که این الگوها بر وب و اینترنت مبتنی هستند و از طریق آنها قابلیت اجرای یادگیری مبتنی بر حل مسأله، کاوشگری و پروژه وجود دارد (هنرپرور و بدریان، 1385).
- گنجاندن مهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات و ICDL و اینترنت در سرفصل تمامی رشتههای آموزش متوسطه و آموزش عالی - سوق دادن روشهای تدریس به سمت روشهای برخط، چندرسانهایها، ابرمتن و آموزشهای مجازی، کتابخانه مجازی، آزمایشگاه مجازی و محیطهای تعاملی - ایجاد و تقویت کردن پروتکلهای همکاری در تولیدات آموزش الکترونیکی نظیر SCORM - استفاده از شیوههای آموزشی نوین مانند روشهای گروهی، پروژه، کاوشگری و استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در کلاسهای درسی با کنترل و نظارت و رهبری معلمان و به صورت هدایت شده در جهت دستیابی به اهداف - با توجه به اینکه مقیاس خودراهبری در یادگیری، میزان استقلال فراگیران را در کل فرآیند یادگیری نشان میدهد و ارزشیابی نیز بخشی از فرآیند یاددهی و یادگیری به حساب میآید، معلمان میتوانند، از روشهای تدریس فردی و خود ارزشیابی استفاده کنند."