Abstract:
در مقاله پژوهشی حاضر سعی کردهایم جهت شناخت پیامدهای فردی و اجتماعی اشتغال در زنان، تأثیر موقعیت اجتماعی و شغلی زنان را بر سبک زندگی آنان مورد بررسی و تبیین قرار دهیم. چارچوب نظری ما مبتنی بر نظریه بوردیو و روش تحقیق ما پیمایش پرسشنامهای بوده است. متغیر وابسته این پژوهش، سبک زندگی است که خود از چهار متغیر نوع روابط اجتماعی، میزان اوقات فراغت، نوع سلیقه و مدیریت بدن تأثیر میپذیرد و متغیر مستقل اصلی در این پژوهش، موقعیت شغلی است که از دو مؤلفه منزلت شغلی و وضعیت اقتصادی ایجاد شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در مجموع هرچه موقعیت شغلی و سرمایه اقتصادی زنان مورد مطالعه ارتقا پیدا میکند، روابط اجتماعی آنها کاهش مییابد؛ همچنین میزان اوقات فراغت زنان ردههای متوسط شغلی، نسبت به شاغلان ردههای پایین و بالای شغلی بیشتر بوده است؛ اما زنان ردههای بالاتر شغلی با وجود محدودتر بودن فراغتشان در اوقات فراغت خود وقت بیشتری به فعالیتهای ورزشی و مصرف کالاهای فرهنگی اختصاص میدهند در این پژوهش بین موقعیت شغلی زنان و توجه به جنبههای جسمانی و میزان نظارت و کنترل بر بدن رابطهای مشاهده نشد. در نهایت این مطالعه نشان میدهد، در زنانی که دارای موقعیت شغلی بالا بودهاند، نسبت به زنان ردههای شغلی پایین، سبک زندگی از مصرفگرایی به ویژه مصرف تظاهری و تجملی فاصله گرفته و توجه به جنبههای فایدهای و کاربردی کالاها بیشتر میشود. همچنین نتایج حاکی از آن است که سبک زندگی و الگوهای مصرف و در نتیجه تمایزهای هویتی زنان را نمیتوان صرفا از روی موقعیت شغلی آنها شناخت بلکه باید تأثیر سایر عوامل فرهنگی از جمله جنسیت، تحصیلات و ارزشها و نگرشها را در شکلگیری هویت و سبک زندگی زنان مورد مطالعه قرار داد.
Machine summary:
"نتایج این تحقیق نشان میدهد که در مجموع هرچه موقعیت شغلی و سرمایه اقتصادی زنان مورد مطالعه ارتقا پیدا میکند، روابط اجتماعی آنها کاهش مییابد؛ همچنین میزان اوقات فراغت زنان ردههای متوسط شغلی، نسبت به شاغلان ردههای پایین و بالای شغلی بیشتر بوده است؛ اما زنان ردههای بالاتر شغلی با وجود محدودتر بودن فراغتشان در اوقات فراغت خود وقت بیشتری به فعالیتهای ورزشی و مصرف کالاهای فرهنگی اختصاص میدهند در این پژوهش بین موقعیت شغلی زنان و توجه به جنبههای جسمانی و میزان نظارت و کنترل بر بدن رابطهای مشاهده نشد.
در پژوهش حاضر، در این راستا بر آن بودهایم تا دریابیم که اولا سبک زندگی زنان شاغل مورد مطالعه چگونه است و از چه عواملی تأثیر میپذیرد؟ و ثانیا موقعیت شغلی آنها چه تأثیری بر سبک زندگی (نحوه خرید و مصرف، نوع روابط اجتماعی و اوقات فراغت) دارد؟ و در نهایت سعی ما بر آن بوده تا بدانیم با تنوع یافتن نقشهای شغلی زنان و ارتقا یافتن جایگاه شغلی آنان، رویکرد و رفتار آنها در قبال شیوههای مدرن زندگی چگونه است و اشتغال تا چه حد باعث میشود که آنان در قبال این شیوهها، رویکردهای انتقادی و جدیدی را پیش گیرند؟ چارچوب نظری در تعریفی ساده و کلی میتوان سبک زندگی را «شیوه زندگی» 1 یا به عبارت دقیقتر الگوهای «زندگی روزمره» تعریف کرد که نه تنها شامل الگوهای مطلوب فردی، بلکه شامل تمام عادات و روشهایی که فرد یا اعضای یک گروه به آنها خو کردهاند یا عملا با آنها سر و کار دارند، نیز هست."