Abstract:
رویدادهای تاریخی مجموعه ای سترگ درباره زندگی اقوام و ملت های گوناگون در گذر زمان است. ملت ها می کوشند که با حفظ دانش تاریخی و انتقال آن به نسل های بعد، هویت خود را پاس دارند. اما ماهیت غیر دینی تاریخ و انقطاع زمانی میان گذشته و حال، حوادث تاریخی را برای نسل امروز تجربه ناپذیر می سازد که این حفظ و انتقال وقایع تاریخی را نیز دشوار می کند. فیلم یکی از ابزارهایی است که می تواند به انتقال اطلاعات به مخاطبان و بازسازی گذشته در ذهن آنان کمک کند. در میان انواع فیلم ها، گونه های مختلف فیلم مستند به لحاظ اتکا بر واقعیات و منابع متقن، یکی از بهترین ابزارهای بازنمایی و درک رویدادهای گذشته برای مخاطبان است. در بررسی نسبت هنر هفتم و فرهنگ رضوی یکی از زمینه های مطالعاتی در این خصوص، تولید فیلم های مستند داستانی و تاریخی است. یکی از مراحل مقدماتی در کار ساخت این گونه فیلم ها، گزینش ایده ی فیلم می باشد، در این زمینه سرگذشت نامه های متولیان آستان قدس رضوی به دلیل ویژگی ها و ظرفیت های خاص آن، ایده ی مناسبی را برای تولید فیلم های مستند داستانی و تاریخی در اختیار اصحاب رسانه و فیلم سازان قرار می دهد. در پژوهش حاضر تلاش شده با تکیه بر روش تحقیق تاریخی، گزیده ای از زندگی نامه های متولیان آستان قدس جهت فیلم نامه نویسی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. فرض اصلی این نوشتار بر قابلیت های سرگذشت نامه ی متولیان آستان قدس رضوی در ساخت فیلم های دینی و تاریخی قرار دارد.
Machine summary:
"یکی از مراحل مقدماتی در کار ساخت اینگونه فیلمها،گزینش ایدهی فیلم میباشد،در این زمینه سرگذشتنامههای متولیان آستان قدس رضوی بهدلیل ویژگیها و ظرفیتهای خاص آن،ایدهی مناسبی را برای تولید فیلمهای مستند داستانی وتاریخی در اختیار اصحاب رسانه و فیلمسازان قرار میدهد.
در اینجا از میان بیش از سی متولی که عهدهدار امور آستانه در عصر قاجار بودهاند،به شرححال شش نفر از متولیان برجسته که میتوان در تولید فیلمهای سینمایی و مستند از آن بهره گرفتپرداخته میشود؛زیرا شخصیتهای یک داستان،شالوده اساسی یک فیلمنامه را تشکیل میدهندو توجه به عوامل بیرونی و درونی این شخصیتها از جمله مباحث قابل توجه در ساخت فیلمهایداستانی و تاریخی است.
باید اشاره کرد که بسیاری از متولیان در کنار سوء استفادههای احتمالی در امور حکومتی،برخی از اقداماتشان در آستان قدس رضوی منشاء خیر و برکت بوده است و این موضوع از جملهایدههایی است که میتواند شالوده ساختار یک مستند داستانی را تشکیل دهد.
چنانچه وزیر نظامدر مدت کوتاهی که تولیت آستان قدس را در اختیار داشت در ساماندهی هرچه بیشتر آن تلاشکرد و به علت ضرورت امور آستانه از همان ابتدا یکی از منشیان ماهر خود به نام میرزا خانلرخان رامسؤول رسیدگی به تعمیرات و اصلاحات در حرم و شهر مشهد کرد(جلالی،1387،ج بب3:284).
وی بهجای سلطان حسین میرزا نیر الدوله برای بار دوم به حکومتخراسان منصوب شد و میر سید محمد کاظم تبریزی داماد ناصر الدین شاه در این سال تولیتآستانه را به دست گرفت."