Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه کاری و روش سازماندهی بر بهبود عملکرد نوشتاری دانش آموزان با اختلال بیان نوشتاری انجام شده است. پژوهش حاضر با روش نیمه تجربی و با طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل اجرا گردیده است. بدین منظور با استفاده از روشهای نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و نمونهگیری در دسترس، نمونهای به تعداد 30 نفر از دانش آموزان انتخاب شد؛ سپس متغیر مستقل «حافظه کاری » در طی 20 جلسه یک ساعته و متغیر مستقل «سازماندهی» در طی 30 جلسه یک ساعته بر روی گروه آزمایش اعمال گردیدند و پس از آن، جهت آزمون فرضیه ها از روش های آماری تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه، t مستقل و تعقیبی شفه استفاده گردید. ابزارهایی که در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفتند، عبارت بودند از: آزمون عصب شناختی کولیج (که توسط والدین تکمیل گردید) و آزمون حافظه کاری کورنولدی و سه موضوع انشا که در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردیدند. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش حافظه کاری و روش سازماندهی بر بهبود عملکرد نوشتاری دانش آموزان با اختلال بیان نوشتاری از نظر آماری تأثیر معناداری داشته است. اما،تفاوت معناداری از نظر آماری بین آموزش حافظه کاری و روش سازماندهی بر بهبود عملکرد نوشتاری دانش آموزان با اختلال بیان نوشتاری وجود نداشته است. بنابراین، آموزش این دو راهبرد به دانشآموزان با اختلال بیان نوشتاری پیشنهاد میگردد.
Machine summary:
"در نهایت از آنجایی که نتایج پژوهشهای زیادی حاکی از این موضوع است که در بیشتر مواقع مشکلات دانشآموزان در زمینه ناتوانی در بیان نوشتاری به خاطر هوش، ضایعات مغزی و عصبی یا عوامل محیطی نمیباشد؛ بلکه بیشتر اوقات به علت نقص یا عدم فراگیری و استفاده از مهارتهای شناختی و فراشناختی هستند(گدرگول و پیکرینگ29،2004؛به نقل از الوی30،2006) و همچنین با توجه به اهمیت برنامهریزیهای لازم جهت کاهش مشکلات این قبیل از کودکان و عوارض و پیامدهای منفی ناشی از کاهش سلامت روانی آنها به عنوان نیروهای جوان، فعال و آینده ساز کشور، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه کاری و روش سازماندهی بر بهبود عملکرد نوشتاری دانشآموزان با اختلال بیان نوشتاری پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر اراک انجام گردید.
زیرنویسها: 1-Writing 2-Linguistic Skills 3- Written Expression Disorder 4- Organization 5- Cognition 6- Attention 7- Perception & Sensation 8- Memory 9- Reasoning 10- Dror 11- Cognitive Strategy 12- Zimmerman & Pons 13-Meta-Cognitive Strategy 14- Valeri – Gold & Commander 15- Guffey & Ramp 16- Mackeachie 17- Pierce 18- Englert 19- Planning 20- Organization 21- Prewriting 22-Reform 23- Working Memory 24- Barkley 25- Gwayer & Dwanson 26- Baddeley 27-Kirk 28- Clustering 29- Pickering & Gathercole 30- Alloway 31- Reiven 32-Wechsler 33- Neuropsychological Colidge 34- Koronbach Alpha 35- Cornoldy 36- Swanson 37- Deborah & Ernethtine 38- Bryan cox 39- Weinstein & Hume 40- Hall منابع: آدم زاده، فاطمه."