Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از روش درمانی لوواس در کاهش میزان مشکلات شناختی پسران کم توان ذهنی تربیتپذیر 7 تا 12 ساله مراکز بهزیستی منطقه4 تهران انجام گرفت. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود و از طرح پیشآزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. بدین منظور 30 کودک عقب مانده ذهنی تربیت پذیر انتخاب و 15 نفر آنها ، بصورت تصادفی در گروه آزمایش و15نفر دیگر در گروه کنترل گمارده شدند گروه آزمایش به مدت 6 ماه تحت آموزش به روش لوواس قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. تحلیل دادههای پژوهش، با استفاده از روش آماری t همبسته نشان داد که کلیه مراحل مداخلاتی 5 گانه لوواس در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل موجب کاهش میزان مشکلات شناختی پسران کمتوانذهنی تربیتپذیر شد. با استناد به دادههای بدست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده از روش درمانی لوواس در کاهش میزان مشکلات شناختی پسران کم توان ذهنی تربیت پذیر تأثیر مثبت دارد.
Machine summary:
"بررسی تأثیر استفاده از روش درمانی لوواس در کاهش میزان مشکلات شناختی پسران کم توان ذهنی تربیت پذیر 7 تا 12 ساله مراکز بهزیستی منطقه 4 تهران بشری ولیان / کارشناس ارشد کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی دکتر مریم سیف نراقی / استاد دانشگاه علامه طباطبایی دکتر شیوا دولت آبادی / استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقدمه یکی از ویژگیها و صفات مهم انسان، قوای ذهنی رشد یافته و عقل و هوشی است که در وجود او به عنوان یک موهبت الهی به ودیعه نهاده شده است و همین ویژگی، او را از سایر موجودات متمایز ساخته و به او توانایی و ظرفیت یادگیری بخشیده و سازگاری با محیط پیرامونش را میسر ساخته و بهدلیل دارا بودن این نعمت، خداوند او را اشرف مخلوقات و مسجود فرشتگان و خلیفه خود در روی زمین قرار داده است.
بحث و نتیجه گیری در تبیین نتایج بدست آمده از پژوهش میتوان گفت که با توجه به ماهیت مراحل پنجگانه روش لوواس و مواد پرسشنامه استفاده شده که در هر کدام از مراحل آن آموزشهایی در زمینههای مختلف از جمله زمینههای مربوط به شناخت، نظیر طبقهبندی کردن اشیا ، رنگها، شکلها، پیروی از دستورات کلامی، شناسایی اشیا، توضیح یا بیان شی، تعلیم ادراک، آموزش عبارات و جملات، صورت گرفته است و نیز با توجه به مشکلات کودکان کمتوانذهنی در زمینه تعمیم دادن مطالب آموخته شده به موارد مشابه، در پایان هر مرحله از آموزش، آموزشهایی در زمینه تعمیمدهی به این کودکان داده میشد که همگی این موارد در کمک به کاهش میزان مشکلات شناختی این کودکان موثر بوده است."