Abstract:
توجه به شناخت و آموزش وپرورش کودکان و دانشآموزان استثنایی، یعنی افرادی که به دلایل خاص جسمانی، ذهنی، عاطفی و روانی نمیتوانند از برنامههای عادی آموزشی بهنحوی مطلوب بهرهمند گردند، از نشانههای پیشرفت، اصالت و قوت و غنای فرهنگ و نظام آموزش و پرورش هر جامعهای است. بررسی حساب (جنبهی تفکر کمی) و مشکلا ت دانش آموزان در این درس از جنبههای مورد بحث در آموزش استثنایی و روانشناسی تربیتی میباشد. برخی دانشآموزان بهویژه دانشآموزان با مشکلات ریاضی قادر به انجام صحیح عملیات بنیادین حساب (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) نیستند. آنها به کرات مرتکب خطاهای محاسباتی یا اضطراب ریاضی شده و از ادامه عملیات منصرف می شوند.پژوهشگران علاقمند به این حیطه، علت این مشکلات را در آموزش ناکافی و نادرست معلم و یا ناتوانی دانشآموزان در اکتساب مفاهیم بنیادین میدانند. معلمان با درک این الگوها میتوانند در حل مسایل دانشآموزان با مشکلات ریاضی موفق شده و نارساییهای آنها را درک مفاهیم کمی به حداقل برسانند.
Machine summary:
"مداخلات اولیه برای شناسایی و پیشگیری از مشکلات ریاضی دانش آموزان افسانه صفار /کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی ناهید حاجی آبادی /کارشناس ارشد زبان انگلیسی و مدرس دانشگاه پیام نور محاسبه،مشکلات ریاضی، پیشگیری ، مداخلات اولیه مقدمه یادگیری ریاضیات یعنی یادگیری زبان نمادینی که بشر را قادر میسازد دربارهی امورکمی بیندیشد و روابط میان آنها را تشخیص دهد، مدتها پیش از نخستین روزهای مدرسه آغاز میشود.
نتایج پژوهشهای بیکر و همکاران (2002،به نقل از گرستن و همکاران، 2005) نشان داده است که استفاده از تکنیک کار با همکلاسیها یا همسالان به طور سازمانیافته، استفاده از نمایشها یا بازنماییهای چندگانه دیداری، فراهم کردن راهبردهایی برای دانشآموزان که بتوانند مثل یک «قلاب » عمل کرده تا بتوانند مسائل را حل کنند و نیز استفاده از فنون شناختی و فراشناختی نظیر الگو شدن و فکر خود را بلند ادا کردن، میتواند در زمینهی کار با دانشآموزان دارای مشکل ریاضی مؤثر و مفید باشد.
همچنین با توجه به نظریات مرتبط با یادگیری ریاضیات (دیدگاههای پیاژه و ویگوتسکی) و تأکید پژوهشگران بر ماهیت اجتماعی یادگیری، در آموزشهای رسمی مدرسه، شیوههای تدریس بر پایهی یادگیری مشارکتی و استفاده از گروههای یادگیری کوچک با توانایی مختلط، پیشنهاد میشود، چون تعامل با بزرگسالان و همسالان ماهرتر در خلال یادگیریهای گروهی باعث می شود نه تنها دانشآموزان از یادگیریهای خودشان نتایج بهتری بگیرند، بلکه فرآیندهای تفکر دانشآموزان ماهرتر در اختیار همهی افراد قرار میگیرد و باعث رشد و پیشرفت کودکان با استعدادهای مختلف میشود."