Abstract:
تدریس گروهی1 یکی از راهبردهای آموزشی مؤثر به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در نظام آموزش فراگیر است. آموزش فراگیر رویکردی مبتنی بر عادیسازی است و هدف آن آماده کردن فرد با نیازهای ویژه برای زندگی مناسب در جامعه می باشد.در آموزش فراگیر دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در کلاس های درس عادی در کنار سایر دانش آموزان با استفاده از خدمات معلم مرجع (رابط) به عنوان تسهیل گر مشغول به تحصیل می شوند. در راهبرد آموزشی تدریس گروهی، گروهی از افراد با تخصص های متفاوت از طریق همکاری و ترکیب تخصص، به پیشرفت آموزشی دانش آموزان متناسب با نیاز آنان کمک می کنند. در مقاله حاضر ضمن توصیف این راهبرد آموزشی، اشکال و مزایای آن، به مخاطرات استفاده از تدریس گروهی و نقش معلم در اجرای موفقیت آمیز آن پرداخته می شود.
Machine summary:
"توجه به موارد ذیل در اجرای موفقیتآمیز آموزش کمکی لازم است: - حمایت فعال از سوی ریاست مدرسه - برنامه ریزی مناسب، منظم و مشترک در زمان - توافق در مورد روش هایی برای نحوه برخورد و کنترل رفتارهای آشوبگر یا تنبلی در کارها از سوی دانش آموزان - توافق بر ساختار و اهداف درس نظیر راهبردهای آموزش و شیوه های ارزشیابی - ارتباط روشن با والدین در مورد تمهیدات کمک آموزشی 2- مشورت6: این یک مدل انتقال غیرمستقیم خدمات است و در آن مشاور به طور مستقیم با دانشآموزان کار نمیکند جز آن که هر از گاهی یک راهبرد آموزشی را توضیح میدهد.
دلایل بسیاری برای ایجاد و گسترش روابط اثربخش شما، بهعنوان معلم با والدین دانشآموزانی که به آنان تدریس میکنید بهویژه کودکان دارای نیازهای ویژهی آموزشی وجود دارد: والدین به احتمال زیاد تنها افرادی هستند که در تمامی سالهای مدرسه با آموزش و پرورش فرزندشان درگیر هستند، بنابراین شاید علاقه بیشتری نسبت به یادگیری فرزندشان داشته باشند و پیامدهای حاصل از هرگونه تصمیم آموزشی بیش از همه بر آنها تأثیر میگذارد.
مخاطرات خطرات اصلی در اجرای موفقیت آمیز تدریس گروهی به شرح زیر خلاصه می شود: - دشواری در گرد هم آوردن شرکت کنندگان اصلی گروه - دشواری در برقراری ارتباط میان رشته های تخصصی و تطبیق طیفی از تئوری ها و ویژگی ها - فقدان اهداف روشن برای همکاری - فقدان حمایت از سوی مدیران و رؤسا - فقدان آموزش و تعلیم لازم نتیجه گیری رویکردهای گروهی برای آموزش به دانشآموزان با نیازهای ویژه در نظامهای آموزشی سراسر جهان تحقق یافتهاند."