Abstract:
مهارتهای اجتماعی رفتارهایی هستند که به افراد برای کنش متقابل با دیگران کمک میکنند. در مدرسه، کنش متقابل ممکن است با هم کلاسیها، معلمان و سایر کارکنان مدرسه باشد. در مراحل بعدی زندگی، این کنش متقابل با همکاران، سرپرستان، دوستان و افراد دیگر برقرار میشود که شخص ملاقات میکند. در آموزش فراگیر که دانشآموزان با نیازهای ویژه در کلاسهای درس عادی در کنار سایر دانشآموزان با استفاده از خدمات معلم مرجع (رابط) به عنوان تسهیلگر مشغول به تحصیل میشوند، از نظر پذیرش در گروه همسالان خود با مشکل رو به رو میشوند. یک برنامه عادی سازی باید شامل تمهیداتی برای افزایش پذیرش اجتماعی نسبت به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه باشد تا بتواند موثر واقع شود. در مقاله حاضر ضمن تعریف خصوصیات افراد توانا به لحاظ اجتماعی و مشکلات دانشآموزان با نیازهای ویژه در مهارتهای اجتماعی پایه، شیوههای شناسایی دانشآموزان دچار مشکل در برقراری ارتباط و روابط اجتماعی توضیح داده میشود. علاوه بر آن ضرورت، اهداف و نحوه آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان با نیازهای ویژه شرح داده می شود.
Machine summary:
"به عنوان مثال آیا دانشآموز مورد بحث آشکارا از طریق پرخاشگری، انتقاد بیرحمانه، تمایل به خراب کردن بازی یا مزاحمت در کارها به دیگران تنفر میورزد؟ یا از سوی دیگر به نظر میرسد که او دچار کمبود انگیزه و مهارت برای آغاز ارتباط با دیگران است و پیش از انجام کاری بسیار تردید دارد؟ 2- بررسی جامعه سنجی11 مشاهدات طبیعت گرایانه تمایل دارند که آشکارترین موارد محبوبیت یا طرد شدگی را مشخص کنند، اگر چه این کار نتواند همه نکات ظریف موجود در تعامل اجتماعی کلاس را نشان دهد.
- آموزش مستقیم مهارتهای اجتماعی - توضیح و مدلسازی اجرای مهارتهای اجتماعی؛ برای نمونه، هر مهارت را میتوان به این شکلها نشان داد: استفاده از الگوهای زنده، ایفای نقش، نمایش صامت (پانتومیم) ، استفاده از پخش تصویری ( متوقف کردن فیلم در جاهای حساس به منظور بحث درباره ی رفتارها و عکس العمل های مناسب) - تفویت رفتارهای مناسب ( نه فقط تمرکز بر خلاص شدن از رفتار "نامطلوب") - کمک کردن به دانش آموزان در به خاطر سپردن ارتباط رفتارهای آشکار در موقعیت های مشخص (مثلا اگر کسی از تو بپرسد می خواهی بازی کنی، چه پاسخی میدهی؟) - استفاده از بروشور و دفترچه برای نشان دادن شرایط اجتماعی زندگی واقعی و مشکلات مربوط به مهارت های اجتماعی - طراحی تکالیف کلاس در جهت افزایش اطمینان، پذیرش، مشارکت و پشتیبانی متقابل بین دانش آموزان و اهمیت دادن به مهارتها و دانش های گوناگون - آموزش مهارتهای اجتماعی تا حد ممکن در موقعیتهای طبیعی.
6- نکته مهم این است که باید به اعضای گروه همسالان تأکید کرد تا روابط اجتماعی با کودکان دچار ناتوانی را تقویت و پایدار سازند، ولی بیشتر آنها از روشهایی که میتوانند به این منظور استفاده کنند، غافل هستند و شاید لازم باشد که به آنها نشان داد چطور ارتباط را آغاز کنند، چطور دانشآموز با نیازهای ویژه را به یک فعالیت دعوت کنند و یا به او کمک کنند و ..."