Abstract:
زمینه و هدف: هدف این مقاله، ارائه مدلی برای کسب شایستگیهای محوری دانشگاه علوم انتظامی با استفاده از دیدگاه مبتنی بر منابع است که از منابع دانشی سرچشمه میگیرد. دانش ارزشمندترین و راهبردی ترین منبع برای سازمان ها می باشد و شایستگیهای محوری نیز از اجزای کلیدی دست یابی به برتری سازمانی است. بنابراین شناخت نسبت به چگونگی روابط بین این دو عامل تاثیرگذار بر رشد و برتری سازمانی اهمیت دارد. در پژوهش حاضر قابلیت های مدیریت دانش شامل قابلیت های زیربنایی (منابع فنی، ساختاری، فرهنگی و انسانی) و قابلیت های فرایندی (خلق، تسهیم، کاربرد و ذخیره دانش) و سه نوع شایستگی های انسانی، فناورانه و یکپارچگی مورد بررسی قرار گرفتهاند. روش: رویکرد کلی مورد استفاده در این پژوهش، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد. بدین منظور ابتدا دادههای کمی جمعآوری و تحلیلهای آماری براساس آن ها صورت گرفت. سپس با استفاده از دادههای کیفی، نتایج آزمونهای آماری اصلاح و تعدیل گشت. همچنین متغیرهای اثرگذار بر فرایندهای مدیریت دانش در کسب شایستگیهای سازمانی شناسایی و در مدل تحقیق اضافه شد. یافته ها: نتایج تحلیل دادههای کمی نشان میدهد که قابلیتهای مدیریت دانش تاثیر مثبت و معناداری بر کسب شایستگی های محوری دارند. لذا می توان بیان کرد که ارتقای قابلیتهای زیربنایی و فرایندی مدیریت دانش در جامعه مورد نظر موجب کسب انواع شایستگی های محوری می شود. نتایج تحلیل دادههای کیفی نیز نشان دهنده این است که فرهنگ سازمانی (به عنوان بستر)، ساختار رسمی، راهبرد دانشگاه و مدیریت عالی بیشترین تاثیر را در تبدیل منابع دانشی به شایستگیهای محوری دارند. نتیجه گیری: در صورتی که منابع مدیریت دانش موجود در دانشگاه علوم انتظامی به قابلیتهای مدیریت دانش که از طریق ترکیب بهینه منابع زیربنایی و فرایندهای مدیریت دانش حاصل میآید، تبدیل شوند، میتوانند به ایجاد و کسب شایستگی های منجر شوند. این تبدیل بایستی با توجه به سه سطح ساختار و راهبرد (سطوح گروههای آموزشی، دانشکده ها و دانشگاه ها) و همچنین فرهنگ سازمانی انجام شود.
Machine summary:
"نتایج تحلیل دادههای کیفی نیز نشاندهنده این است که فرهنگ سازمانی(به عنوان بستر)،ساختار رسمی،راهبرد دانشگاه و مدیریت عالی بیشترین تاثیر را در تبدیل منابع دانشی به شایستگیهای محوری دارند.
بر این اساس با استفاده از تئوری مبتنی بر منابع،میتوان تأثیر مدیریت دانش را با به کارگیری زیربناها و فرایندهای مدیریت دانش در خلق قابلیتهای سازمانی و تبدیل آنها به شایستگیهای محوری را در دانشگاه علوم انتظامی بررسی نمود.
بهرهبرداری از دانش (1) Monavvarian & Khamda (2) Wiig (3) Heisig (4) Nonaka (5) Magnier (6) Kamasak and Bulutlar (7) Bruce Ho and Hsu شامل فعالیتهای به کارگیری قابلیتهای سازمانی در معاوضه،جایگزینی و توزیع کالا و خدماتی در بازار است که دانش سازمانی در آنها تعبیه شده است(نیلسون1،2006).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج همبستگی،سطح معناداری مشاهده شده در تمام روابط میان ابعاد زیربنایی و فرایندی مدیریت دانش و انواع شایستگیهای محوری کمتر از 1 درصد میباشد،پس با اطمینان 99 درصد میتوان گفت که از یک بین ابعاد زیربناها و فرایندهای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
برآیند خروجیهای این دو مرحله را میتوان به عنوان مبنایی برای طراحی الگوی شایستگیهای محوری دانشگاه علوم انتظامی با استفاده از سازههای قابلیتهای مدیریت دانش مورد استفاده قرار داد.
بحث و نتیجهگیری براساس مدل ارائه شده میتوان نتیجه گرفت که در صورتی که منابع مدیریت دانش موجود در دانشگاه علوم انتظامی به قابلیتهای مدیریت دانش که از طریق ترکیب بهینه منابع زیربنایی و فرایندهای مدیریت دانش حاصل میآید،تبدیل شوند،میتوانند منجر به ایجاد و کسب شایستگیهای محوری شوند."