Abstract:
راهبرد در سه سطح کلان شرکت، واحدهای کسب وکاروبخش های وظیفه ای تعریف می شود. چگونگی همسویی این سه سطح برای موفقیت سازمانها اهمیت دارد. یکی ازواحدهای وظیفه ای که مسئولیت تولید محصولات رابه عهده دارد عملیات است.حال سؤال آن است که همسویی راهبرد عملیات با راهبردی کسب وکار راچگونه می توان ایجاد کرد. بدین منظورالگویی ارایه می شود که باآن به چگونگی انجام همسویی پاسخ داده شود. الگو ازسازه های راهبرد کسب وکار، ابعاد رقابتی وحوزه های تصمیمات راهبردی عملیات تشکیل شده است. برای تبیین الگو ابتدا این سؤال مطرح است که باتوجه به نوع راهبرد کسب وکار کدام بعد رقابتی انتخاب میشود و سپس براساس بعدرقابتی منتخب راهبردهای عملیات مناسب کدامند. برای پاسخ به این سؤالات 160 شرکت در صنایع غذایی و شیمیایی انتخاب و مورد تحقیق قرارگرفته اند. تحقیق از منظر هدف، کاربردی است. برای تحلیل داده ها نیز، ابتدابا روش توصیفی-پیمایشی، نوع راهبرد کسب وکار، بعد رقابتی و راهبرد عملیات مورد استفاده هر شرکت در نمونه آماری مشخص گردید. سپس با استفاده از روش توصیفی- همبستگی، ارتباط بین آنها مشخص شد تا مدل عملیاتی همسویی به دست آید. برای به دست آوردن روابط همسویی، مراحلی تدوین شده که برآن اساس برای هر شرکت یک کد و بر اساس مشابهت کدها 25گونه همسویی مشخص شد. نتایج بیانگر آن است که عملکرد شرکتها با توجه به گونه همسویی راهبرد آنها متفاوت می باشد .به عبارت دیگر همسویی در بین شرکتهای موفق وناموفق به شکل معناداری متفاوت است. از25 گونه همسویی با در نظر گرفتن عملکرد، هفت گونه همسویی مناسب تشخیص داده شد و از آنها برای تبیین الگوی عملیاتی همسویی استفاده شد. نتایج همچنین از رویکرد مصالحه درابعاد رقابتی حمایت می کند
Machine summary:
"برای تبیین الگو ابتدا این سؤال مطرح است که با توجه به نوع راهبرد کسب و کار کدام بعد رقابتی انتخاب میشود و سپس براساس بعد رقابتی منتخب راهبردهای عملیات مناسب کدامند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری روابط همسویی بین راهبرد کسب و کار،ابعاد رقابتی و راهبرد عملیات مورد نظر سؤالات تحقیق با توجه به گروه چهارم گونههای همسویی آزمون توکی )yekuT( در شکل(4)به الگوی عملیاتی این تحقیق در صنایع غذایی و شیمیایی(شویندهها)تبدیل شده است.
تفسیر روابط همسویی بین متغیرهای الگو در قالب سؤالات الگو به شرح زیر است: -به دلیل اینکه کدهای همسویی مناسب برای راهبرد رهبری هزینه در گونههای هفت و هشت میباشد بنابراین میتوان گفت که شرکتهای موفق ایرانی که دارای راهبرد رهبری هزینه هستند عمدتا از بعد رقابتی کاهش هزینه استفاده میکنند و شرکتهای که راهبرد کسب و کار آنها تمایز است عمدتا براساس یکی از ابعاد رقابتی،کیفیت،تحویل،انعطافپذیری و نوآوری رقابت میکنند.
با توجه به بعد رقابتی هزینه،راهبرد عملیات در این شرکتها شامل عدم یکپارچگی عمودی،راهبرد ظرفیت تأخیری،راهبرد اندازه تسهیلات بزرگ،راهبرد مکان تسهیلات مواد اولیه مبنا،راهبرد محصول اصلاح محصول موجود و راهبرد فرایند استانداردمحور است(سؤال دوم تحقیق).
راهبرد عملیات این شرکتها شامل یکپارچگی عمودی،استراتژی پیشرو در ظرفیت،راهبرد اندازه تسهیلات کوچک،راهبرد مکان تسهیلات بازار-مبنا،راهبرد محصول توسعه محصول جدید و در راهبرد فرایند تنوعمحور میباشد -گونه همسویی سیزدهم با کد(23111224 بدین معناست که شرکتهای موفق ایرانی که راهبرد کسب و کار آنها تمایز و بعد رقابتی آنها تحویل میباشد(سؤال اول تحقیق)."