Abstract:
برخی از متفکران مدیریت از شکل «تحول گرا و خلاقی» از یادگیری در سازمان برای مواجهه با محیط متلاطم و رقابتی دفاع کرده اند که در نهایت منجر به پدیدار شدن ایده سازمان یادگیرنده شده است. در این راستا بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده و دیگر عناصر سازمانی از جمله رهبری، این امکان را فراهم می سازد تا بتوان برای بهبود یادگیری از ساز و کارهای مناسب بهره گرفت. به همین منظور تحقیق حاضر که پیمایشی از نوع همبستگی است و پژوهشی میدانی و کاربردی می باشد، جهت تبیین رابطه سازمان یادگیرنده با رهبری تحولگرا انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، شامل شرکت های برتر صنعت پتروشیمی است که از بین این شرکت ها نمونه ای به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بین رهبری تحول گرا و ابعاد سازمان یادگیرنده رابطه معناداری وجود دارد. پیرامون رابطه با سطوح مختلف سازمان یادگیرنده بین رهبری تحول گرا و یادگیری در سطح گروهی و سطح سازمانی رابطه معنادار برقرار است.
Machine summary:
تبيين رابطه بين ابعاد سازمان يادگيرنده و رهبري تحول گرا حبيب اله طاهرپور کلانتري ، فضل اله زارعپور نصيرآبادي ، علي جوکار چکيده برخي از متفکران مديريت از شکل "تحول گرا و خلاقي" از يـادگيري در سـازمان بـراي مواجهـه بـا محيط متلاطم و رقابتي دفاع کرده اند که در نهايت منجر به پديدار شدن ايـده سـازمان يادگيرنـده شـده است .
يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد که بين رهبري تحول گرا و ابعاد سازمان يادگيرنده رابطـه معنـاداري وجود دارد.
پيرامون رابطه با سطوح مختلف سازمان يادگيرنده بين رهبري تحول گرا و يادگيري در سطح گروهي و سطح سازماني رابطه معنادار برقرار است .
از اين رو در تحقيـق حاضـر بـه تبيين رابطه بين ابعاد سازمان يادگيرنده و رهبري تحول گرا در شـرکت هـاي صـنعت پتروشـيمي ايران پرداخته شده است .
ردينـگ [٣٠] چنـدين ابـزار انـدازه گيـري سـازمان يادگيرنده را مورد بررسي قرار داده است و پيشنهاد ميکند که چارچوب ايجاد شده توسط واتکينز و مارسيک در بين ابزارهاي انـدکي قـرار دارد کـه همـه سـطوح يـادگيري (فـردي، گروهـي و سازماني) و عرصه سيستم را در نظر گرفته اند.
فرضيه هاي فرعي١: بين رهبري تحول گرا و ابعاد سازمان يادگيرنده (يادگيري مستمر، پرسش و گفتگو، يادگيري تيمي، توانمند سازي، سيستم جايگيري، ارتباط سيسـتم ، و رهبـري راهبـردي) رابطه وجود دارد.
فرضيه هاي فرعي١: بين رهبري تحول گر و درجه تحقق هر يک از ابعاد سازمان يادگيرنده رابطـه وجود دارد.