Abstract:
هدف از پژوهش حاضر ، بررسی تاثیر روش ABA بر روی کودکان با اختلال اتیسم مـی باشـد کـه در سالهای 1382 و 1383 به مدت شش ماه به مرکز اتیسم اصفهان صورت گرفتـه و شـامل دو گـروه 20 نفره هر گروه 10 دختر و 10 پسر با عنوان آزمایشی و کنترل با میانگین سـنی 6,8 آزمایـشی و 5,4 کنترل بوده که از میان حدود 100 کودک شناخته شده با این اختلال انتخاب گردیده انـد . روش مورد استفاده در تحقیق فوق مدون شده روش ایوار لوواس است که با عنوان " مداخله درمانی به روش شناخته می شود . اساس این روش تحلیل ضعف ها و مشکلات رفتاری و ادراکـی کودکـان بـا « ABA
اختلال اتیسم و سپس برنامه ریزی آموزش انفرادی برای هر کودک و آموزش نفر به نفر به آن ها توسط مربیان آموزش دیده با استفاده از شرطی سازی کنشی اسکینری است . برای جمع آوری داده هـا از تست گارز استفاده شده که شامل سه زیر گروه رفتارهای کلیشه ای، ارتباط و تعامل است و هر کدام از این سه زیر گروه دارای 14 سوال و حداکثر 42 نمره است که شدت علائم اتیسم را نـشان مـی دهـد . ضمنا برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون T و تحلیل واریانس استفاده گردیـده اسـت . تحقیق فـوق کـه به صورت نیمه تجربی اجرا شده، سنجش توانایی روش ABA در بهبود کودکان بـا اختلال اتیسم بوده و نتایج حاصله نیز نشان داد که گروه آزمایشی، همان طور که تحقیقات و گزارش پروفسور لوواس در 1983 نیز نشان داده، توانسته اند با کاهش متوسط 30 نمره در علائم حاد اتیسم و کسب رفتار های متناسب با همسالان عادی خود ، پیشرفت قابل توجهی را با سطح معنا داری . کسب نمایند P<0.000
Machine summary:
"براین اساس تحقیق حاضر تلاش دارد در جهت اجرای یکی از شیوههای ارائه شده در درمان اینگونه اختلالات گام بردارد و به سوالات زیر پاسخ دهد: 1-آیا مداخله درمانی به روش ABA بر روی کودکان با اختلال اتیسم و شاخصههای اصلی آن مؤثر است؟ 2-آیا در گروه کنترل،تغییرات خود به خودی وجود دارد؟ روش این تحقیق از نوع نیمه تجربی با گروههای نابرابر است و برنامه ABA را روی 02 کودک مبتلا به اتیسم به اجرا درآورده و پس از شش ماه آنها را با 02 کودک گروه کنترل مقایسه مینماید.
-میزان کاهش علائم در حوزه تعامل اجتماعی برای گروه آزمایشی بیشتر از رفتارهای کلیشهای و اندکی کمتر از ارتباط میباشد ولی به هر جهت،کسب حدود 53 درصد(53 درصد 53,56/03,01)از نمرات کل،نشان میدهد که کودکان با اختلال اتیسم استعداد بهبودی را دارند ولی مقایسه بین گروه کنترل در حوزه تعامل اجتماعی با کودکانی که آموزش ABA ندیدهاند نشان میدهد که در این حوزه ارتباط،حد اقل معادل 51,1 نمره کاهش علائم داشته باشند.
-در مورد تعامل اجتماعی نیز میتوان همان تاثیر مثبت را مشاهده نمود زیرا همانطور که جدول 6 نشان میدهد گروه آزمایشی در این زیر گروه که خود بهطور متوسط 1,23 درصد اختلال را در"پیش آزمون"نشان میدهد،توانستهاند با متوسط 56,01 نمره کاهش علائم به 73 درصد بهبودی در حوزه تعامل اجتماعی و حدود 53 درصد پیشرفت نسبت به نمره کل دست یابند."