Abstract:
هدف:پژوهش حاضر با هدف کلی«بررسی انواع غلطهای املایی بریل فارسی در بین دانشآموزان مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در مراکز ویژه آموزش نابینایان در شهرهای تهران و اصفهان» انجام شده است.اهداف ویژه تحقیق شامل طبقهبندی انواع غلطهای املایی بریل،تعیین شایعترین انواع غلط در پایههای اول تا پنجم،مقایسه شیوع انواع غلط باتوجه به پایه تحصیلی،جنس دانشآموزان و سطح عملکرد آنها در درس املاست.روش:جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به آسیبهای بینایی شاغل به تحصیل در مراکز ویژه آموزش نابینایان در شهرهای تهران و اصفهان است که از خط بریل استفاده میکنند.از طریق روش نمونهگیری قضاوتی 106 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده در این تحقیق 5 متن املای محقق ساخته برگرفته از متن کتاب درسی فارسی در هر پایه بود.یافتهها:پس از اجرای آزمونها به صورت گروهی و استخراج انواع غلط،غلطها به ده طبقه تقسیم شدند و با استفاده از آزمون ناپارامتریک خیدو به بررسی اهداف پرداخته شد.نتایج نشان داد در هر پنج پایه غلط نوع اول(اشکال در حروف همصوت)دارای بیشترین فراوانی است؛همچنین بین میزان شیوع انواع غلط در پایههای مختلف و نیز در دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیدار به دست نیامد.اما بین میزان شیوع انواع غلط در بین دانشآموزان قوی و ضعیف تفاوت معنیدار به دست آمد.نتیجهگیری:اشکال در حروف هم صوت فراوانترین اغلاط املایی خط بریل در هر پنج پایه است.
Objective: The purpose of this study was to investigate types of Braille spelling errors in primary school students with visually impairment in Isfahan and Tehran.
Method: 106 students with visual impairment who were studying using Braille were selected through judgment selection. 5 texts were selected from the students Farsi books to evaluate the errors.
Results: On the basis of the analysis، the errors were classified in ten types. Results indicate that the first-type-error was the most prevalent in all grades. No significant difference was found for the errors regarding the grades and the gender.
Conclusion: Some useful strategies must be used for teaching Braille spelling in primary schools.
Machine summary:
برای تحلیل غلطها ابتدا غلطهای املایی به صورت زیر طبقهبندی شدند: غلط نوع اول(اشکال در حروف همصوت)،غلط نوع دوم(حذف یا اضافه حرف)، غلط نوع سوم(نقطه کم یا زیاد)،غلط نوع چهارم(جابهجایی نقطه)،غلط نوع پنجم (نقطه کم یا زیاد به همراه جابهجایی نقطهها)،غلط نوع ششم(سرهم نویسی)،غلط نوع هفتم(جدانویسی یا منفصل کردن کلمه جایی که باید متصل باشد)،غلط نوع هشتم (استثنائات،نوشتن کلمه آنچنانکه آن را تلفط میکنند)،غلط نوع نهم(اشکال در جایگزینی کسره یا ضمه)و غلط نوع دهم(اشکال در تنوین یا تشدید) جدول 3-توزیع فراوانی و درصد انواع غلطهای املایی در پایههای اول تا پنجم ابتدایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول 3 نتایج زیر به دست آمده است: عمدهترین غلطهای املایی دانشآموزان کلاس اول به ترتیب غلط نوع سوم،نهم و دوم بوده است.
باتوجه به جدول 2 خیدو محاسبه شده در مقایسه با خیدو جدول بزرگتر است و میتوان گفت بین میزان شیوع انواع غلط در پایه دوم ابتدایی تفاوت معنیدار وجود دارد و شایعترین غلطها در این پایه غلط نوع اول(اشکال در حروف همصوت)،غلط نوع سوم(نقطه کم یا زیاد)و غلط نوع دوم(حرف کم یا زیاد)است.
باتوجه به جدول 2 خیدو محاسبه شده در مقایسه با خیدو جدول بزرگتر است و میتوان نتیجه گرفت که بین میزان شیوع انواع غلط در پایه سوم ابتدایی تفاوت معنیدار وجود دارد و شایعترین غلطها در این پایه غلط نوع اول(اشکال در حروف همصوت)،غلط نوع سوم (نقطه کم یا زیاد)و غلط نوع دوم(حرف کم یا زیاد)است.